Annonce:

Mange danskere fanges af nyt forbud mod bildæk

I både Tyskland og Sverige har man indført et forbud mod de nu udgåede “M+S”-vinterdæk. Alligevel kommer det bag på en del danskere, siger dækproducent.

Annonce:

Nye dækregler i Tyskland og Sverige kommer bag på stribevis af danske bilister. Mange er ikke klar over, at der nu er skærpede krav til dækmærkningen, når man kører i vinterføre i disse lande.

“Mange er heldigvis opmærksomme på kravet om vinterdæk i Tyskland, men de nye, tyske dækregler kommer bag på de fleste.

– Tyskerne stiller nu krav om, at der skal være snefnugmærkede helårs- eller vinterdæk på bilen, når der køres i vinterføre. Vinterføre defineres som sne, slud, sjap eller is, siger Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er altså ikke nok, at dækkene er mærket med M+S (Mud + Snow), som ellers er gældende i Danmark.

I Tyskland og Sverige skal dækket være mærket med snefnugsymbolet for at være lovligt i vinterføre. Overtrædelse af reglerne kan resultere i en bøde til både fører og ejer af bilen.

Udover de nye dækregler er det vigtigt at være opmærksom på trailerens dæk, især når man kører med tungt læs.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned – så vær opmærksom og kig dækkene efter med jævne mellemrum, så du ikke pludselig strander på motorvejen med en fyldt trailer og et flækket trailerdæk,” advarer Christian Jensen.

Husk at kontrollere trailerens totalvægt og lasteevne, og sørg for at dæktrykket er korrekt, når du kører med tungt læs.

Læs mere efter videoannoncen:

– Husk, at dæktrykket gerne må være højere end normalt, når du kører med et tungt læs. Tjek også, at traileren kobler rigtigt på bilen, og at lygter og blinklys virker, som de skal, inden du begiver dig ud på vejene, råder Christian Jensen.

Mønsterdybden på trailerdæk er også vigtig for sikkerheden. “Slidte dæk forøger bremselængden og gør din kørsel ustabil.

Jo tungere traileren er læsset, jo længere er bilens og trailerens bremselængde. Ligesom på biler er den lovpligtige mønsterdybde 1,6 mm., men Bridgestone anbefaler en mønsterdybde på mindst 3 mm.”

Læs mere efter annoncen:

Endelig er det vigtigt at huske en tysk p-skive, når man parkerer i Tyskland. Danske p-skiver er ikke gyldige.

– Danske p-skiver og p-ure anerkendes ikke i Tyskland, og må ikke være synlige i bilen samtidig med man bruger den tyske p-skive. En tysk p-skive kan købes på tyske tankstationer eller i danske butikker med biludstyr, siger Christian Jensen.

Herhjemme vil regeringen ikke gå med til et forbud mod visse dæktyper. Og så alligevel. I denne uge har regeringen nemlig foreslået at forbyde sommerdæk om vinteren. Noget der bliver særdeles dyrt for danskerne. Læs mere om det her.

Læs mere efter annoncen:
Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også