Der mangler så mange ansatte, at Ruslands største lastbilsproducent nu overvejer at ansatte kriminelle fra landets fængsler.
– Thi kendes for ret, De dømmes til at bygge lastbiler i ti år.
Forestil dig lige en dansk dommer ytre den sætning i en retssal. Sandsynligheden for at det sker, er nok forsvindende lille. Men i Rusland kigger lastbilfabrikanten Kamaz, der er landet største af sin slags, ikke desto mindre ind i en situation, hvor man risikerer at mangle medarbejdere.
Og ifølge Reuters overvejer fabrikkens direktør, Sergei Kogogin, at ansatte fængselsfanger i produktionen. Endnu er ingen beslutning taget.
Men direktøren overvejer, hvordan fabrikken kan implementere en ordning fra de russiske myndigheder, som muliggøre, at landets virksomheder kan ansatte fanger fra fængslerne i det store land.
Skriger på arbejdskraft
Det kan man kalde et usædvanligt skridt, men ifølge direktøren kan Kamaz meget vel snart stå i en situation, hvor fabrikken mangler 4.000 medarbejdere. Man har allerede hyret arbejdskraft i Uzbekistan, men selv det er ikke nok.
Reuters skriver, at noget af skylden for manglen på arbejdskraft i Rusland kan skydes på corona-pandemien. Det har nemlig fået mange migranter, som ellers arbejdede i industrien, til at forlade landet.
Spørgsmålet er så, hvad Daimler AG – der ejer 15 procent af Kamaz – vil sige til det træk.