Inspirationen til den vanvittige vogn har Marcus hentet fra dengang Volvo deltog i British Touring Car-serien med 850-modellen.
Så han købte en BMW M3 E92 – bare som donorbil.. Den har Marcus til gengæld også skrællet godt og grundigt for dele, som er flyttet over på Volvoen.
Her er således ikke bare blevet plads til den fire-liters suge-V8’er, som fra fabrikken yder 420 hestekræfter og 400 Nm, hele underrammen fra M3’eren er flyttet med over på Volvo’en. Det hele er skruet fast med seks bolte – og kan derfor fjernes på bare 20 minutter. Lidt af en geni-streg.
Fra M3’erens drivlinje har Marcus desuden beholdt udstødningssystemet og katalysatorerne. Man er vel god ved miljøet. Men faktisk har Marcus også beholdt det syvtrins dobelltkoblingsgear, som M3’eren blev leveret med fabrikken.
LÆS OGSÅ: Mercedes sidder nu på 20 procent af Aston Martin
For at gøre plads til Bimmerens differentiale har Marcus måttet skrotte 850’erens oprindelige brændstoftank, der i stedet er blevet erstattet af en specialbygget sag. Den kan til gengæld blive siddende samme sted, som Volvo placerede den oprindeligt.
Kabine er der ikke meget af i den lange Volvo. Altså borset fra et par Sparco-skålsæder, et bur og et rippet instrument.
Men mere har du sådan set heller ikke brug for i en racerbil, der snildt snupper 8.500 omdrejninger.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se flere mere til Volvo ‘Ragnarok’.