Det var Mazdas plan. Men finanskrisen i slutningen af 00โerne lagde lรฅg pรฅ idรฉen om en ny RX-7, fortรฆller en pensioneret Mazda-direktรธr.
Nobuhiro Yamamoto styrede udviklingen af den forelรธbig sidste Mazda RX-7. Men han sad ogsรฅ med ansvaret for den seneste Mazda MX-5. Den lille japaner er bygget pรฅ sin helt egen platform.
Og det er ikke helt sรฅ tilfรฆldigt, som det godt kan lyde udefra. For nu afslรธrer Nobuhiro Yamamoto, der for nylig er gรฅet pรฅ pension, at der ogsรฅ skulle have vรฆret bygget en Mazda RX-7 pรฅ teknikken.
Det skriver Motor1.
I et interview med mediet forklarer Nobuhiro Yamamoto, at man allerede gik i gang med udviklingen af den nuvรฆrende MX-5 ND, da NC-modellen var bare to รฅr gammel i 2007.
LรS OGSร : Nye tal: Danske biler er allerede grรธnnere end forventet
Det var i hvert fald her, Nobuhiro Yamamoto kom ind i billedet. Han blev bedt om at kรธre ad to spor.
โ Pรฅ det tidspunkt kiggede vi ikke pรฅ at udvikle รฉn bil men to โ en ny MX-5 og en RX-7, siger Nobuhiro Yamamoto via en tolk til mediet.
Men da Lehman Brothers krakkede i 2008 og fik hele verdens รธkonomiske korthus til at vรฆlte, mรฅtte Mazda spรฆnde livremmen ind. Pรฅ den mรฅde mรฅtte en ny RX-7, som verden ikke har set noget til siden 2002, lade livet.
Interessant er det, at Mazda ikke fortsatte med udviklingen af RX-8, som faktisk var i produktion indtil 2012. Men det har Yamamoto ved en tidligere lejlighed forklaret sig ud af.
โ Vores drรธm er en RX-7. Ikke en RX-8. Kunderne vil have en RX-7, fortalte den nu pensionerede Mazda-chef til australske Cars Guide i 2014.
Og selvom Mazda siden har vist flere vilde konceptbiler og genoplivet wankelmotoren som en rรฆkkeviddeforlรฆnger til elbiler, fรฅr vi mรฅske aldrig svaret pรฅ, hvad en ny RX-7 kunne vรฆre blevet til. Desvรฆrre.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk