Når først folk har prøvet en elbil, vil de forstå hvorfor, mener chefen for Mazda i USA.
Det giver ikke mening at lave elbiler som kan køre langt på én opladning. I hvert fald ikke hvis man spørger chefen for Mazda i USA Jeffrey Guyton.
LÆS OGSÅ: Miljøorgan raser mod elbiler – “Det er spild af ressourcer og en blindgyde’
Elbilen MX-30 klarer da også bare 200 kilometer på et fuldt batteri. Altså ifølge WLTP-standarden som ikke nødvendigvis afspejler bilens virkelig rækkevidde. Jeffrey Guyton forsvarer Mazdas beslutning med, at det simpelthen ikke er bæredygtigt at bygge elbiler der kan køre længere. Det skriver Green Car Reports.
Hvorfor, siger Jeffrey Guyton, vil folk opdage, når de køber en elbil og lader hjemmefra. Ligesom de fleste andre chefer i bilindustrien ved Mazda-chefen, at de færreste bilister vil bruge hele bilens rækkevidde hver dag.
Elbilen ER ringe i koldt vejr
Mazda-chefen forholder sig dog ikke til, hvor ringe elbilen er i koldt og vinterligt vejr. En undersøgelse fra Recurrent viste allerede sidste år, at mange elbiler taber op til 35 procent af rækkevidden i koldt vejr.
I Danmark viser tal fra DTU dog samtidig, at mænd i snit ikke køre mere end 31 kilometer i snit om dagen. Kvinder kører endnu kortere – nemlig 25 kilometer.
Mens de ikke tror på elbiler med rækkevidde som fossilbiler, regner både Jeffrey Guyton og Mazda generelt med, at både teknologien i elbiler, batterier og lade-infrastrukturen bliver bedre med tiden. Mazda har dog i lighed med mange andre bilproducenter ingen planer om at investere i selve infrastrukturen.