Det er officielt! Mazda har præsenteret en slagplan, der betyder wankelmotor, eldrift og 6 cylindre – på én gang!
I løbet af det kommende år vil Mazda lancere en helt ny model på det europæiske marked. Modellen hedder CX-60. Men det er under kølerhjelmen. at de største nyheder skal findes. Her kommer en sekscylindret forbrændingsmotor til at udgøre hjertet af en mildhybrid-drivlinje. Den kan fås i både benzin- og dieselvarianter.
CX-60 lanceres også i en plug-in-hybrid, der skubbes af lige dele fire-cylindret benzinmotor og el.
Det skriver Bil Magasinet.
CX-60 lanceres også i en variant med tre sæderækker og syv sæder, som Mazda kalder for CX-80. Den lanceres en rum tid efter CX-60. Hele molevitten bygger på en ny platform, som egner sig specielt til store biler.
Rygterne går, at den 6-cylindrede har kurs mod en ny, baghjulstrukket Mazda6.
Wankelmotor i ny plug-in-hybrid
En anden, vigtig nyhed fra Mazda er lidt mere om wankelmotoren. Motortypen, der siden RX-8 ikke har været på vejen, genoplives.
MX-betegnelsen antyder sport. Men MX-30 skal bruge den kompakte motortype som en tiltrængt rækkeviddeforlænger.Med det kæmper MX-30 og CX-60 altså om at blive Mazda’s første plug-in-hybrid.
Begge biler lanceres nemlig i løbet af 2022. De udgør også begge vigtige brikker i Mazdas nye elektrificerings-mål: Alt skal være elektrificeret inden 2030.
Med en mere kryptisk formulering fortæller Mazda også, at flere elbiler i fremtiden kan slutte sig til MX-30. De skal bygges på en ny elbilplatform, der jævnfør tidligere udmeldinger fra mærket vil være klar inden 2025.
Mazda har dog mere nyt at fortælle. En ny model ved navn CX-50 er på vej til det amerikanske marked. Bilen skal bygges på samme platform som Mazda3 og CX-30, den skal formentligt være en sportslig mellemvej mellem Mazda6 og CX-5. Hvorvidt bilen også havner i Danmark vides endnu ikke.