Annonce:

Mazdas første hybridbil er slet ikke en Mazda

Der er en ny Mazda på vej, men det er faktisk slet ikke en Mazda. I stedet er den nye Mazda2 Hybrid baseret på Toyota Yaris.

Annonce:

Mazdas første komplette hybridbil kommer til Europa og dermed Danmark til foråret næste år.

Men det er faktisk slet ikke en Mazda, når den nye Mazda2 Hybrid er klar. I stedet har japanerne arbejdet tæt sammen med en anden japansk producent – nemlig Toyota om udviklingen af bilen.

Det oplyser den danske importør i en pressemeddelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Importøren fortællere videre, at modellen vil kunne fås sideløbende med den almindelige Mazda2.

Det eneste, der faktisk er ændret i forhold til Toyota’en, er, at der nu står Mazda på bundmåtterne, og at der er spredt lidt andre logoer rundt i kabinen og på fronten af bilen.


Emblembyttet er ikke noget nyt
Nu kan man indevende, at det med ‘modelbytte’ i bilindustrien langt fra er noget nyt. Det har bilproducenterne benyttet sig af i årevis. Faktisk lige så længe bilen har eksisteret som transportmiddel.

I Europa har et samarbejde mellem Peugeot/Citroen og netop Toyota betydet, at modellerne 107, C1 og Aygo har kørt rundt i årevis. Japanerne har dog siden trukket sig fra samarbejdet, så Aygo’en nu er en selvstændig model.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sådan bliver ‘Mazdas’ nye hybrid
Det ligger allerede nu fast, at også de motormæssige specifikationer er de samme i Toyota Yaris som i Mazda2 Hybrid. Det betyder en 1,5-liters, treylindrede benzinmotor, der tilføjelsen af en elmotor har en samlet ydelse på 116 hestekræfter.

Topfarten? Beskedne 175 km/t. Til gengæld klare bilen sig gennem WLTP-norms-testen med et resultat på mellem 25 og 26,3 km/l samt et Co2-udslip på maksimalt 93 gram pr. kilometer.

Det betyder, at bilen bliver forholdsvis billig i den nye måde, der opgøres ejerafgifter på her i landet. Nu betyder det nemlig noget, hvor meget Co2 en bil udleder. Og fordi Mazda’en kan klare sig med 93 gram, lyder regningen på bare 460 kr. halvårligt.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Det viser en beregning fra Skat.dk.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også