Der er en ny Mazda på vej, men det er faktisk slet ikke en Mazda. I stedet er den nye Mazda2 Hybrid baseret på Toyota Yaris.
Mazdas første komplette hybridbil kommer til Europa og dermed Danmark til foråret næste år.
Men det er faktisk slet ikke en Mazda, når den nye Mazda2 Hybrid er klar. I stedet har japanerne arbejdet tæt sammen med en anden japansk producent – nemlig Toyota om udviklingen af bilen.
Det oplyser den danske importør i en pressemeddelse.
Importøren fortællere videre, at modellen vil kunne fås sideløbende med den almindelige Mazda2.
Det eneste, der faktisk er ændret i forhold til Toyota’en, er, at der nu står Mazda på bundmåtterne, og at der er spredt lidt andre logoer rundt i kabinen og på fronten af bilen.
Emblembyttet er ikke noget nyt
Nu kan man indevende, at det med ‘modelbytte’ i bilindustrien langt fra er noget nyt. Det har bilproducenterne benyttet sig af i årevis. Faktisk lige så længe bilen har eksisteret som transportmiddel.
I Europa har et samarbejde mellem Peugeot/Citroen og netop Toyota betydet, at modellerne 107, C1 og Aygo har kørt rundt i årevis. Japanerne har dog siden trukket sig fra samarbejdet, så Aygo’en nu er en selvstændig model.
Sådan bliver ‘Mazdas’ nye hybrid
Det ligger allerede nu fast, at også de motormæssige specifikationer er de samme i Toyota Yaris som i Mazda2 Hybrid. Det betyder en 1,5-liters, treylindrede benzinmotor, der tilføjelsen af en elmotor har en samlet ydelse på 116 hestekræfter.
Topfarten? Beskedne 175 km/t. Til gengæld klare bilen sig gennem WLTP-norms-testen med et resultat på mellem 25 og 26,3 km/l samt et Co2-udslip på maksimalt 93 gram pr. kilometer.
Det betyder, at bilen bliver forholdsvis billig i den nye måde, der opgøres ejerafgifter på her i landet. Nu betyder det nemlig noget, hvor meget Co2 en bil udleder. Og fordi Mazda’en kan klare sig med 93 gram, lyder regningen på bare 460 kr. halvårligt.
Det viser en beregning fra Skat.dk.