Mazdas første elbil, MX-30, når ikke engang at få et facelift, før produktionen stopper. Samlebåndene går i stå i den nærmeste fremtid.
Produktionen af Mazdas første elbil, MX-30, stopper. En modelvariant af elbilen er allerede fjernet fra markedet, og den resterende udgave vil få produktionsstop i den nærmeste fremtid.
MX-30 fik en blandet modtagelse ved lanceringen.
Testresultater pegede på komfort og prisniveau som positive faktorer, mens kort rækkevidde og lang opladning havde en negativ indvirkning på den samlede vurdering.
Bilens design, især de baghængslede bagdøre, blev bemærket som et usædvanligt træk. Efter et registreret salg på omkring 2.200 enheder i Sverige bliver MX-30 nu taget ud af markedet.
– Den stopper med at blive fremstillet i april, siger Johan Lagerström hos Mazdas svenske generalagent til Vi Bilägare.
Mazdas første elbil får ingen direkte efterfølger
Mazda afsluttede markedsføringen af elbilen i Sverige ved årsskiftet. Ifølge Johan Lagerström fra Mazdas svenske generalagent, Vi Bilägare, vil produktionen af Mazda MX-30 R-EV, udgaven med roterende motor, også stoppe i april.
Modellen fjernes fra markedet, før en planlagt opdatering, kendt som et „facelift‟ i bilindustrien, når at blive gennemført.
Der er ingen klare informationer om, hvorvidt Wankel-motoren, søstermodellen R-EV har brugt som rækkeviddeforlænger, vil blive anvendt i andre Mazda-modeller i fremtiden.
I juli 2024 gik japanernes ledelse dog ud og bekræftede, at man overvejede en ny RX-model. Altså en sportsvogn med netop wankelmotor. Sådan en har Mazda ikke haft på programmet, siden RX-8 forsvandt i 2008.
Mazda har ikke planer om en direkte erstatning for MX-30 i samme størrelse. I stedet vil de lancere den større Mazda 6e, som vil blive tilbudt med to forskellige batteripakker.
En bil som også skal til Danmark. Faktisk har den danske importør allerede sat pris på bilen, der er baseret på den kinesiske Changan Deepal S07. Læs mere om prisen her.
At MX-30 nu går i graven sammen med søstermodellen MX-30 R-EV, der bruger en wankelmotor, som rækkeviddeforlænger, betyder dog ikke, at japanerne giver helt op.
Når det kommer til elbiler, vil japanerne dog skærer markant i budgettet og i stedet satse på at indgå samarbejder, så der er flere til at bære økonomien i fremtidige projekter.
Læs flere artikler efter annoncerne: