Mazda holder fast i, at der ikke udelukkende skal satses på elbiler for fremtiden. Så nu er både fire- og sekscylindrede benzinmotorer på vej.
Mazda nægter at tro på, at elbiler er det eneste gangbare i fremtiden. Derfor satser japanerne åbenlyst på nye benzinmotorer.
Mazda har allerede indgået strategiske partnerskaber med Changan Automobile og andre teknologipartnere som Toyota, japanernes datterselskab Denso og Blue Nexus. Målet er at reducere de høje investeringskrav til batterier, produktion og udvikling af elbiler i fremtiden.
Men altså også, at der skal udvikles helt nye benzinmotorer fra bunden. De nye benzinbiler vil Mazda levere med både fire og seks cylindre.
Det skriver mærket i en pressemeddelse.
Skyactiv-Z-motoren skal være den nye spydspids i Mazdas modelprogram til den såkaldte Small-platform. Den første bil med den teknik bliver efter planen den faceliftede CX-5, som japanerne vil lancere i løbet af 2027.
Bilen får en 2,5-liters, firecylindret motor, og ifølge Mazda vil motoren overhale alle de kommende emissionsstandarder i Euro 7-normen.
Udover den firecylindrede motor til de mindre køretøjer, kommer der også en rækkesekser til Mazdas kommende ‘Large-platform’.
Men hvilken bil, japanerne først lægger den nye rækkesekser i, vides ikke. Mazda har heller ikke villet frigive nogle tekniske detaljer.
Interessant er det dog, at Mazda udover både de 4- og 6-cylindrede benzinmotorer siger, at arbejdet med wankelmotoren fortsætter.
Wankelmotoren fik comeback i 2023, hvor den fandt vej ned i plugin-hybriden MX-30. Motoren fungerer dog kun som en rækkeviddeforlænger. I hvert fald indtil videre.
Japanerne er i øvrigt ikke alene om at stå fast på, at forbrændingsmotoren er en del af fremtiden. Det er efterhånden længe siden, at BMW meldte ud, at alle deres motorer vil leve op til Euro 7. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: