Det er gået ubemærket hen. Men Mazda har taget livet af den 2-liters motor i MX-5. Der er nu kun lagerbiler tilbage.
Alting har en ende. Også hos Mazda. I ubemærkethed har japanerne taget livet af den 2-liters motor i MX-5.
Det er mærkets italienske importør, der ifølge Motor1 bekræfter, at den største motor i den lille roadster nu er fortid i Europa.
Det er dog stadig muligt at bestille en bil fra fabrikken, men så skal det være en højrestyret, som leveres til England, der i 2020 meldte sig ud af EU.
Den mindre 1,5-liters motor med 132 hestekræfter er også den eneste tilbageværende variant i Danmark. Og den er dyr. Hele 313.000 kroner vil importøren have for udgaven med mindst udstyr. Prisen kan dog vokse til 432.000 kroner.
LÆS OGSÅ: 217 bilister kørte i politiets dobbelte fælde på samme vej
På den anden side er den mindre motor en smule lettere, og så er den kendt for gerne at ville tage en masse omdrejninger. Om den større motor vender tilbage, er svært at svare på.
Men for MX-5’erens vedkommende er det nok usandsynligt. I hvert fald i den nuværende ND-generation. Stadigt strengere emissionskrav til nye biler gør det tilsyneladende svært at retfærdiggøre de to liter.
Noget andet er, at den næste MX-5 kan gå hen og blive en ren elbil. Hvis den da ikke er med de motorplaner, som Mazda har sammen med Suzuki og Toyota. Læs mere om det her.
Mazda er omvendt ikke de eneste, der tvinges til at opgive motorer. Porsche må på grund af helt nye EU-krav om såkaldt cybersikkerhed sige farvel til en hel række modeller. Blandt andet den benzindrevne Macan.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!