Mazda har fundet det økonomiske bakgear, når det kommer til elbiler. De ansatte må på den måde vinke farvel til 23 milliarder kroner.
Mazda skærer nu en tredjedel af det budget, man oprindeligt havde tænkt sig at bruge på elbiler, væk. Beløbet svarer til 23 milliarder kroner.
At budgettet til kommende elbiler bliver mindre, forklarer japanerne med en såkaldt Lean Asset Strategy.
Kort sagt vil man stramme op økonomisk ved at indgå flere partnerskaber, så der er andre til at tage hele dele af risikoen ved at udvikle nye modeller.
– Alt imens det kræver store investeringer at få gang i elbiler, er efterspørgslen alt for usikker. Vi vil i stedet investere og implementere med mere omhyggelighed, mens vi holder øje med den tekniske udvikling.
– Når det kommer til elektrificering, er der mange usikkerheder, siger Mazdas administrerende direktør Masahiro Moro.
Selvom Mazda sidste år solgte 1,2 millioner biler, er mærket stadig blandt de små i bilindustrien. Derfor er den nye Mazda6e heller ikke Mazdas egen opfindelse.
I stedet er den baseret på kinesisk teknik fra Changans Deepal L07. Derfor bygges bilen, der kommer til Danmark med en pris fra 290.900 kroner, også i Kina.
Mazdas første bud på egenudviklet elbil forventes først at være klar i 2027. Og selv til den tid vil japanerne ikke ofre en dedikeret platform på bilen.
I stedet skal bilen, som formentlig bliver en crossover, bygges side om side med biler med forbrændingsmotor. Det gør Mazda for at skære omkostningerne ned til det absolutte minimum.
Omvendt insisterer japanerne på, at der skal udvikles flere nye forbrændingsmotor. Foruden en firecylindrede benziner er en rækkesekser på vej. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: