Japanerne vil hverken være det nye Mercedes, BMW eller Audi. Men man vil i samme liga som de tyske premiummærke.
Mazda vil på omgangshøjde med de tyske bilproducenter i premiumsegmentet. Og ikke bare det. Man vil være et fuldgyldigt alternativ til mærker som Audi, Mercedes og BMW. Det fortæller topchefen for den engelske Mazda-importør, Jeremy Thomson, i et interview med Autocar.
– Vores ambition er at blive et troværdigt alternativ til den traditionelle mainstream premium-segment. Vi skal ikke være et tysk mærke. Vi ønsker heller ikke at efterligne det, tyskerne gør. For det er der mange andre, som gør. Og vi vil højst sandsynlig ikke kunne slå dem på deres egne hjemmebane alligevel, siger Mazda-chefen.
Med andre ord vil Mazda ikke være det nye Mercedes, BMW eller Audi. Men snarere at tilbyde noget ‘andet’ for at lokke bilkøberne, som går efter biler i samme prisklasse. Overfor Autocar uddybede Jeremy Thomson, at der stadig er plads til bilmærker i de japanske high end-bilers hjørne af industrien.
Det nye Lexus? Hvorfor ikke?!
Direkte adspurgt om Mazda så vil være det nye Lexus, svarede den britiske chef meget kort ‘hvorfor ikke’?. Svaret uddybede Thomson med, at Lexus er de eneste, som for alvor kan konkurrere med den tyske trio.
Når det så er sagt, påpeger Motor1, at man ikke må glemme hverken Acura eller Infiniti. Ikke desto mindre er det mærker, som er meget nemme at overse. I hvert fald er deres globale tilstedeværelse svær at få øje på.
Det er ikke første gang, Mazda forsøger at polere sit image. I 1990’erne ville man – ligesom Toyota – introducere en luksus-division. Mærket fik navnet Amati. Men på grund af et styrtdyk i den japanske økonomi omkring 1992 trak Mazda planerne tilbage igen. Mærket, som skulle have været på benene to år efter, var altså dødfødt fra begyndelsen.