Annonce:

McLaren klar til at droppe særlig status i bilindustrien

Under direktør Nick Collins vil McLaren transformere sig. Med kapital fra Abu Dhabi skal mærket blive et bredere luksusbrand med flere bilmodeller og nye motortyper.

McLaren står over for en stor forandring. Med 700 nye folk og direktør Nick Collins ved roret, er mærket klar til en ny bil-æra. Den britiske producent vil udvide sit fokus markant.

Målet er at blive et bredere luksusbrand. Det betyder flere bilmodeller end tidligere. Den nye strategi sigter mod en større kundegruppe.

Det skriver Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den nye retning er mulig på grund af frisk kapital. Investeringsfonden CYVN fra Abu Dhabi har skudt penge i projektet. CYVN har også investeret i elbilproducenten Nio.

Pengene giver McLaren mulighed for udvikling. Fra nicheproducent af sportsvogne til et større bilmærke. Et bredere modelprogram er nu på tegnebrættet.

– Vi vil bygge flere biler, til flere kunder, men uden at miste af syne, hvad der gør McLaren unik, siger Nick Collins om det nye mål.

McLarens strategi: Nye og flere Modeller til en bredere Målgruppe

En vigtig del af planen er motorteknologi. McLaren vil ikke kun satse på elbiler. De fortsætter også med forbrændingsmotorer og hybridløsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Teknologi fra Nio kan blive brugt i et vist omfang. McLaren vil dog bevare sin egen identitet stærkt. Mærkets DNA skal fortsat være tydeligt.

Det betyder fokus på lav vægt. Avancerede materialer er også centrale for mærket. Kørefølelsen forbliver et vigtigt element i bilerne.

Collins nævner inspiration fra andre luksusbrancher. Han peger på Louis Vuitton, der nu sælger sneakers. Det viser muligheder for at udvide og omdefinere biltyper.


I den forbindelse forsøger teamet bag, Forseven, at tænke anderledes. Collins siger: “…at tænke lidt mere luksus end bil, når vi udforsker, hvad vi laver”.

Forseven Teamet: ‘luksus tænkning og britisk innovation’

Collins opfordrer til at tænke ud af boksen. “

– Vi er nødt til at komme over den britiske tilbageholdenhed: hvorfor kunne du ikke?, siger han.

– Bilverdenen siger måske, at du ikke kan gøre det lige nu, men i luksussegmenterne ved siden af, vil de sige, at du kan.

– Det værste, vi kan gøre, er ikke at prøve,” understreger Collins.

Annonce:

Han lover dog ansvarlighed.

– Vi har ikke til hensigt at være dumdristige eller uansvarlige. Men regn med, at vi bliver lidt utraditionelle i, hvordan vi gør det, siger direktøren.

Flere nye modeller er allerede under udvikling. Det gælder både dem med el- og forbrændingsmotorer. Modellerne bliver mere praktiske og hverdags-agtige, lyder det.

Bilerne bliver dog ikke allemandseje. McLaren mener nemlig, at man godt kan tillade sig at tage skyhøje priser for de nye biler.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Men de skal have en tydelig McLaren-karakter. Produktionen vil ske i Storbritannien.

Virksomheden udvider med nye kontorer. Et nyt designcenter i Bicester er også en del af planen. Det er Forseven-teamet på 700 personer, der udvikler bilerne.

Teamet består af folk med erfaring. De kommer fra mærker som Ford, Jaguar Land Rover og Aston Martin. Alister Whelan, tidligere hos Jaguar, leder designet.

Annonce:

Udviklingen foregår i høj grad digitalt. VR-teknologi bruges døgnet rundt mellem Storbritannien og Australien. Det sikrer hurtig fremdrift.

Målet er ikke million-salg. McLaren vil indtage en plads blandt de store luksusproducenter. Det handler om at skabe de rigtige biler.

– Hvis man laver en bil, som folk virkelig vil have, så vælger de den frem for andre mærker.” “Så skal man ikke jagte volumen, siger Collins.

Den første lancering af en ny bil ventes senere i år. Her vil verden se konturerne af det “nye” McLaren.

McLaren har altid leveret vilde maskiner og imponerende teknologi. Du kan dykke ned i flere historier om tidligere modeller og nyheder fra McLaren her på Boosted.dk.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også