Forbrændingsmotorens dage er måske snart talte. BMW er klar til at lægge endnu en motor i graven.
De har allerede trukket stikket til den mægtige V12-motor. Og nu mener Motor1, som citerer BMW Blog, at BMW er klar til at lægge endnu en motor i graven. Altså delvist. Tyskerne siger nemlig snart farvel til V8-motoren i 5-Serien.
Sker det, vil det være første gang siden 80’erne og 5-Serien med modelbetegnelsen E28, at BMW ikke har en V8-motor på modelprogrammet i 5’er-rækken. I hvert fald når det drejer som om biler uden M-emblemer.
Fra 2024, skriver BMW Blog, er det slut med M550i. Det vil betyde et farvel til den 4,4-liters V8’er uden for M-modellerne. Den bil bliver godt nok erstattet, men afløseren – hybridbilen M560e – ‘nøjes’ med seks cylindre på række. Den samme motor som den M760e – som BMW lige har præsenteret bruger.
Ny rækkesekser har flere hestekræfter
I 7-serien yder rækkeksekseren 571 hestekræfter. Læg dertil et moment på 800 Nm. Altså sammenholdt med de nuværende 530 hestekræfter og 700 Nm i den nuværende G30-generation af 5-Serien. Så er det måske ikke noget helt skidt bytte at kappe to cylindre.
M760e klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder. Men alt logik dikterer, at 5-Serien er en lettere bil. Derfor kan vi måske forvente, at se hele sekunder barberet af den tid. Men trist er det da, hvis BMW vælger, at det fra 2024 – hvor den nuværende 5-Serie ventes afløst – vælger at sige farvel til V8-motoren.