Selvom han konkret ikke siddet med det, så er alt – hvad Volkswagen laver – direktørens ansvar. Også fiaskoerne.
Indtil for bare få dage siden var han ikke bare chef for Volkswagen, han var hele VAG-gruppens øverste chef. Men det er slut nu, og Herbert Diess er helt fortid i det tyske.
Angiveligt blev Diess allerede frataget store dele af sine opgaver sidste år. Sidste fredag blev han dog ikke fyret men ‘fratrådte efter gensidig aftale’
På det tidspunkt hang det den øvrige magt i VAG-gruppen langt ud af halsen, at koncernen havde og har massive softwareproblemer. Problemer der angiveligt har forsinket ikke bare Volkswagen-modeller men også nye Audier, Bentleyer og Porscher.
Volkswagen kan heller ikke leve med, at ejere af serien af elbilen ID fortsat skal forbi mærkeværksteder for at få rettet op på softwarefejl. Problemerne kan, hævder finansmediet Bloomberg, ikke løse med opdateringer, som ejerne selv kan hente.
Rykker han til Berlin og Tesla?
Men ét er software-problemer. Faktisk var det bare det sidste strå, der fik Diess ryg til at knække i VAG-sammenhæng. Den 54-årige tysker siges også at have en ledelsesstil der slet ikke passer den øvrige VAG-ledelse.
Især skulle Diess have haft flere sammenstød med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, fordi han – som Tesla i øvrigt – mener, at det er nødvendigt at skære flere tusinde job væk i omstillingen til elbilproduktion.
Hans efterfølger er allerede på plads. Porsches øverste chef Oliver Blume får fra 1. september i år det overordnet ansvar for hele VAG-koncernen. Om Blume siges det, at hans ledelsesstil er mere inkluderende, end det Herbert Diess lagde for dagen.
Siden nyheden om Diess’ fratrædelse har det heftigt være diskuteret, om han rykker til Berlin, hvor Tesla netop har åbnet sin første fabriks på europæisk jord. Herbert Diess og Tesla-stifteren Elon Musk siges at være på god fod med hinanden. Tiden må vise, om den snak er andet og mere end rygter.