Det gรฅr sรฅ dรฅrligt med salget af den 4-cylindrede C63 AMG, at Mercedes gรธr klar til at droppe modellen. Aflรธseren fรฅr 6 cylindre, skriver medie.
Mercedes-AMG C 63 SE Performance med 4-cylindret motor skuffer angiveligt sรฅ meget pรฅ ledelsensgangene i Stuttgart, at cheferne ikke lรฆngere kan leve med skuffelsen.
Ifรธlge avisen Bild peger alt nu pรฅ en strategiรฆndring hos tyskernes performance-afdeling. En ny C 53 med 6 cylindre kan erstatte den nuvรฆrende topmodel.
Det skriver den tyske portal MBPassion.de.
Den nuvรฆrende C 63 SE Performance blev lanceret i 2022. Modellen markerede et teknisk skifte for Mercedes-AMG. Den traditionelle V8-motor blev erstattet af en bare 2-liters, firecylindret motor.
Bilen fik avanceret plug-in hybrid teknologi. Den kombinerede den firecylindrede motor med en elektrisk turbolader og firehjulstrรฆk. Et sรฆrligt hรธjspรฆndingsbatteri var og er ogsรฅ en del af pakken.
Systemydelsen pรฅ papiret er 680 hestekrรฆfter og 1020 Newtonmeter. Det er tal, som overgรฅr mange konkurrenter. Faktisk bรฅde BMW M3 og den nuvรฆrende, pensionsmodne Audi RS4.
Alligevel udeblev den store succes pรฅ markedet. Mercedes-AMG offentliggรธr ikke detaljerede salgstal for enkelte modeller. Men forhandlere melder om en trรฆg efterspรธrgsel pรฅ C 63 SE Performance. Faktisk stรฅr den helt stille.
Ny 6-cylindret C 53 kan erstatte C 63 og C 43
Flere faktorer kan spille ind pรฅ den lunkne modtagelse. Bilens hรธje vรฆgt pรฅ grund af hybridteknologien er dog en af de โ helt bogstavlig talt โ tungest vejende รฅrsager. Den komplekse teknik kan ogsรฅ have afskrรฆkket nogle kรธbere.
Mange entusiaster savnede desuden den karakteristiske lyd og fรธlelsen af en V8-motor. Den firecylindrede motor hverken kunne eller kan levere den samme oplevelse.
Nu forlyder det, at Mercedes-AMG vil รฆndre kurs, nรฅr det kommer til topmodellen. Det sker muligvis i forbindelse med et kommende facelift af modellen.
Ifรธlge oplysningerne fra MBPassion.de kan C 63 SE Performance blive fjernet helt fra modelprogrammet. Den lidt svagere AMG C 43, som ogsรฅ har en firecylindret motor, kan lide samme skรฆbne.
Mercedes har endnu ikke bekrรฆftet disse oplysninger officielt. Pรฅ en forespรธrgsel fra medier lรธd svaret blot: โIngen kommentar.โ
V8-comeback i C-klassen stadig usikkert
Hvis rygterne taler sandt, stรฅr en ny model allerede klar til at tage over. En AMG C 53 4Matic+ forventes at blive introduceret allerede i รฅr. Hjertet i den nye model bliver sandsynligvis en 3,0-liters rรฆkkesekser.
Motoren, der internt er som M256, anvendes allerede i den nye Mercedes-AMG CLE 53. I CLE 53 yder motoren 449 hestekrรฆfter og 600 Newtonmeter. Den er udstyret med mild hybrid-teknologi.
Det er endnu uvist, hvilket prรฆcist effektniveau motoren vil fรฅ i C 53-varianten. Men det stรฅr klart, at den nye C 53 potentielt kan erstatte bรฅde C 63 og C 43. Det vil betyde en strรธmlining af AMGโs C-klasse modeludvalg.
Der har lรฆnge vรฆret spekulationer om en mulig tilbagevenden af V8-motoren til C-klassen. Isรฆr den velkendte 4,0-liters V8 biturbo har vรฆret nรฆvnt.
Blandt andet fordi Mercedesโ folk flere gange er blevet set teste nye biler, der lyder som om, de har en V8-motor liggende mellem forhjulene.
Mercedes-AMG har dog ikke bekrรฆftet noget i den retning. Der er pรฅ nuvรฆrende tidspunkt ingen officielle planer om at genintroducere en V8-motor C 63โeren โ hvis det navn da overhovedet fortsรฆtter.
Fremtiden for AMGโs hurtigste C-klasse modeller er altsรฅ uvis. Tiden vil vise, om den firecylindrede hybrid-รฆra snart er forbi. Og om den bliver forvandlet til en pinlig parantes i mรฆrkets historie.
Pรฅ Boosted.dk fรธlger vi udviklingen tรฆt. Du kan finde mange flere nyheder og artikler om Mercedes-AMG. Isรฆr om nรฅr det drejer sig om det vedvarende V8-rygte. For det vil bare ikke dรธ. Lรฆs mere her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk