Noget tyder pรฅ, at Nissan Primera er pรฅ vej tilbage. I hvert fald har Nissan igen sรธgt modelnavnet varemรฆke-beskyttet.
Midt i Nissans mรฅske mest alvorlige krise nogensinde er en interessant oplysning dukket pรฅ fler sydรธast-asiatiske markeder.
Nissan har nemlig sรธgt om at fรฅ Pimera-navnet varemรฆrke-beskyttet igen. Det skriver Carcsoops.
Nissan sรธgte om beskyttelsen 13. februar i รฅr, og i indtil videre stรฅr det blot som vรฆrende โunder behandlingโ hos myndighederne.
Nyheden kan dog bรฅde vรฆre fugl og fisk. Japanerne kan rent faktisk bare have forlรฆnget deres beskyttelse af navnet. Eller det kan tyde pรฅ, at Pimera-navnet er pรฅ vej tilbage.
Nissan Primera, en bilmodel der engang var en fast bestanddel af de europรฆiske veje, debuterede i 1990 som Nissans bud pรฅ en mellemstor sedan.
Primea kan vรฆre en af seks nye biler i Europa
Med tre generationer bag sig, hvor den sidste isรฆr huskes for sit sรฆrprรฆgede design og et โfuturistiskโ interiรธr, var Primera i produktion frem til 2007, hvorefter den blev udfaset uden en direkte efterfรธlger.
Bilen var tilgรฆngelig i flere karrosserivarianter, herunder en firedรธrs sedan, en femdรธrs liftback og en stationcar, hvilket gav forbrugerne et bredt udvalg.
I slutningen af 1990โerne opnรฅede Nissan Primera en bemรฆrkelsesvรฆrdig succes i British Touring Car Championship (BTCC), hvor en anden generations sedan vandt mesterskabet i bรฅde 1998 og 1999.
Den sportslige triumf bidrog til at styrke bilens image og popularitet, isรฆr pรฅ det britiske marked. Primera blev primรฆrt solgt i Japan, Europa og Storbritannien, mens en sedanvariant blev markedsfรธrt i Nordamerika som Infiniti G20 fra 1990 til 2002.
Pรฅ det europรฆiske marked konkurrerede Nissan Primera med etablerede modeller som VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Toyota Avensis, Renault Laguna og Peugeot 406.
Alle sammen biler der kรฆmpede om de samme kรธbere i klassen for mellemstore familiebiler. Men med den stigende popularitet blandt SUVโerne begyndte Pimera-konkurrenterne โ inklusiv Pimeraโen selv โ at forsvinde fra markedet. Det eneste bil, det faktisk ikke er sket for, er Volkswagen Passat.
Spol frem til 2025 og der burde faktisk vรฆre plads til en ny Pimera. I hvert fald hvis Nissan skal holde, hvad mรฆrket lover.
I marts sidste รฅr sagde japanerne, at de vil have 30 nye biler ude pรฅ vejene allerede i 2030. 14 har forbrรฆndingsmotor, mens flertallet pรฅ 16 styk er rene elbiler. Kun seks af dem kommer dog til Europa.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: