Renault overvejer lige nu, hvad der skal ske med russiske AvotVaz, som franskmændene ejer 67,1 procent af. Et træk kunne være at sælge koncernen tilbage til russerne.
I sidste uge kunne vi her på Boosted fortælle, hvordan Renault på grund af krigen i Ukraine har trukket sig fra det russiske marked. Det franske farvel betyder også, at AvtoVaz – der producerer Lada-modeller – ligger stille.
Ikke godt for russerne. For Lada er forsat det mest solgte mærke i Rusland. Kilder med kendskab til markedet, hævder at Renault helst vil afhænde kontrollen til en russisk investor. Men ifølge Auto News Europe ligger den løsning ikke umiddelbart til højre benet. Grundet sanktioner med netop russiske virksomheder kan Renault nemlig ikke sælge til sin russiske partner Rostec State Corporation.
Og selvom det allerede nu siges, at franskmændene overvejer andre muligheder, kommer et farvel til det russiske marked til at gøre ondt på Renault. Hvert år sælger mærket omkring en halv million biler i Rusland. 18 procent af den samlede produktion. Intet andet landet – bortset lige fra Frankrig – aftager så mange Renaulter på årsbasis.
Profitten i Rusland er da heller ikke dårlig. Sidste år værdisatte Renault AvtoVAZ – der udgjorde 10 procent af koncernens samlede overskud – til 2,2 milliarder euro svarende til 16,3 milliarder danske kroner. 22 procent af alle nye biler i Rusland er i øvrigt Ladaer.