Den nye metode vil ikke bare kunne sætte fart på Teslas egen produktion men betyde revolution i hele bilindustrien, skriver mediet.
Med en ny måde at støbe biler på vil Tesla ikke bare få fart på. Mærket vil kunne revolutuionere hele bilindustrien.
Så sikrer er nyhedsbureauet Reuters efter at have talt med personer, man kalder ‘flere kilder tæt på Tesla’.
Det skulle dreje sig om en videreudvikling af den fremstillingsproces, som Tesla kalder ‘gigapress’. Her smeltes bilens forreste del sammen med den bagerste, hvilket gør at Tesla spytter en bil Model Y ud i et rasende tempo.
Men nu er mærket efter sigende så langt fremme med, at man kan støbe næsten hele biler i ét stykke. Det vil spare Tesla for en proces, hvor næsten 400 dele skal sættes sammen for at få én bil.
LÆS OGSÅ: Direktør for Ford er ikke i tvivl: “Så går vi konkurs”
Ifølge Reuters kan det hele lade sig gøre, fordi Tesla skruer sin støbeform sammen på en helt ny måde. Bl.a. med sand der egnet til 3D-print.
Sandet gør, at støbeformen kan bygges i lag og derfor ikke koster Tesla millioner af kroner i yderligere udvikling, hvis og når der er brug for ændringer af formen.
Det skulle betyde, at Tesla vil være i stand til at støbe hele undervognen i et stykke, frem for den nuværende proces hvor flere dele skal sættes sammen til én.
Det forlyder, at Tesla først og fremmest vil bruge den nye støbeform på at starte en produktionen af en ‘ekstremt’ billig model. En bil der i USA vil koste 25.000 dollar eller mindre.
Lige nu er Teslas billigste bil en Model 3 til knap 30.000 dollar. Herhjemme er Teslas billigste bud på en bil også en Model 3. Den koster fra 340.000 kr.