Den nuværende Toyota Supra nærmer sig pensionsalderen. Afløseren skrotter BMW-motoren helt men beholder baghjulstrækket, skriver japansk medie.
Aftalen mellem BMW og Toyota om at dele teknik til henholdsvis Z4 og Supra bliver en ganske kort én af slagsen. I hvert fald hvis man spørger hos det japanske medie BestCar.
LÆS OGSÅ: Ville fange fartsyndere på Storebælt – 3 år senere er ikke ét kamera tændt
Toyota er angiveligt klar til at skrotte BMW-teknikken. I form af den 3-liters rækkesekser som topmodellen af nuværende Supra kører rundt med. Og det allerede i 2025. Og Toyota vil af med mere end det.
Faktisk mener mediet at vide, at den næste Supra slet ikke vil kunne fås med forbrændingsmotor. Det eneste, der i Supra Mk.6 vil dufte lidt af BMW, er japanernes fortsatte brug af baghjulstræk.
Samme teknik som skandale-bil
I stedet – forlyder det – vil japanerne udvikle den næste Supra på teknikken fra en opdateret e-TNGA-platform. En platform som den skandaleramte bZ4x, der Toyotas første forsøg på en egentlig elbil, i forvejen bygges på. Meget mere information har det japansk medie ikke kunnet komme med.
Det har dog længe kørt rygter, om at Toyota pensionerer den nuværende Supra med et brag. Samarbejdet med BMW har i noget tid peget i retning af, at japanerne låner den hårdtpumpede S58-rækkesekser, vi finder i M4 CSL, som lægges i en Supra GRMN.
BMW’en har 551 hestekræfter og 650 Nm. Den mest potente Supra lige nu har 387 hestekræfter.