Ifølge det tyske medie Motorsport-Total er Volkswagen-gruppen meget tæt på træde ind i Formel 1.
I 2026 ændrer motor-reglementet sig i Formel 1. Og det betyder, at Volkswagen står på spring for at leverer motorer. Det er i hvert fald sådan, at det tyske fagmedie Motorsport-Total udlægger teksten. Helt konkret skriver mediet, at Redbull fra 2026-sæsonen får sine motorer fra VAG-koncernen.
Men det er – måske – ikke alt. For selv i det tilfælde at Volkswagen-gruppen kun udvikler én Formel 1-motor efter det kommende reglement, så vil den kunne – skriver mediet – brandes forskelligt.
Kun et spørgsmål om detaljer
Idéen har vi her på Boosted skrevet om før. Det er nemlig en offentlig hemmelighed i Formel 1-feltet, at Audi har forhandlet med Williams og McLaren. En komplet overtagelse af sidstnævnte (altså inklusiv gadebilsafdelingen i Woking, red.) har endda været oppe at vende flere gange. Alt imens skulle Porsche været meget langt fremme i dialogen med Redbull.
Ifølge Motorsport-Total er det nu kun detaljer, som skiller partnerne ad. Manden bag idéen om et samarbejde mellem Audi og Redbull er Formel 1-holdets særlige rådgiver Dr. Helmut Marko. Men for at man kan holde sig inden for sportens stadigt lavere budgetlofter, vil et samarbejde mellem VAG-koncernen og Redbull betyde, at den nye motor skal bygges i England.
Honda-teknik indtil 2025
Nærmere bestemt på den fabrik i Milton Keynes, som Redbull har overtaget efter Hondas exit fra sporten. Det er ganske enkelt den billigste løsning. Allerede i februar sidste år kom det da også frem, at Redbull og søsterteamet AlphaTauri har en aftale med Honda om at bruge japanernes teknik frem til 2025.
Til gengæld vil Honda smide et trecifret million beløb i britiske pund efter projektet som fortsat støtte. Spørgsmålet er så, om en eventuel aftale med VAG-gruppen er så god, at Redbull er villig til at droppe aftalen med Honda.