Volkswagen har været meget i tvivl. Men nu skulle planen være god nok. ID.3 må vige pladsen i modelprogrammet for en ny Golf.
Golf er en af Volkswagens mest ikoniske modeller. Navnet er da heller ikke sådan lige til at tage livet af. Mærket fra Wolfsburg har tænkt sig at føre det videre, når den sidste Golf 8 er kørt af samlebåndet.
Men det bliver uden skyggen af forbrænding. Den 9. generation af Golf vil være Volkswagens første model baseret på den nye SSP-platform til elbiler
SSP, siger Volkswagen, har potentiale til at gøre bilerne til nogle af de mest avancerede på markedet.
Men det er ikke uden problemer. Især på softwarefronten har Volkswagen måttet acceptere flere forsinkelser. Og ifølge Autocar er VAG-koncernen så plaget af software-udfordringer, at en Golf 9 først vil være på markedet i 2028.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen ikke i tvivl: “Det kan enhver farmor gøre”
Volkswagen er dog også opmærksom på prisen i udviklingen af den nye platform. Det betyder – ligesom i den nuværende Golf 8 – at Volkswagen skære et hjørne, to eller tre for at holde prisen nede.
Omvendt vil en Golf 9 formentlig være prissat som en Golf 8, og ikke som den på mange markeder dyrere ID.3. Noget andet er, at Volkswagen udfaser GTX-betegnelsen.
– Vi er nødt til at gave modeller som er spændende. R-modeller har altid været spændende, og vi har brugt en masse tid og penge på det mærke, så det er ikke noget, vi skrotter.
– Men vi kommer kun til at kalde en model for noget med ‘R’, hvis vi har performance til det, siger Volkswagens direktør Thomas Schäfer.