Vi er alle pรฅ jagt efter mest mulig power, men er det virkelig umagen vรฆrd at slรธjfe katalysatoren? Det fรฅr du svaret pรฅ i denne test.
En katalysator er som udgangspunkt et lovkrav pรฅ alle biler for at holde udledningen af Co2 fra udstรธdningen nede. En katalysator er samtidig ogsรฅ en hver tuners hovedpine, og vi ser pรฅ de fleste tuningsprojekter, at der bliver lavet โstraight pipeโ โ eller pรฅ dansk rent rรธr -uden nogle katalysatorer som prop i systemets flow.
Men hvor meget vinder man egentlig ved at fjerne bilens katalysatorer. Ja, vi skriver det i flertal, for mange biler har op til fire styk af slagsen. Det har gutterne fra Street FX Motorsport TV sat sig for at finde ud af i denne video-test.
LรS OGSร : TEST โ Er den dyre olie altid den bedste?
Er det virkelig det vรฆrd, at alt dit tรธj og bilens interiรธr stinker af udstรธdningsgasser i jagten pรฅ ekstra power uden katalysator?
Testen bliver lavet pรฅ en Toyota Supra med cirka 800 hk. De begynder med det rene udstรธdningssystem, og slutter med en test hvor der monteres en 100-cellers race-katalysator. Resultatet er overraskende โ kun 15 hk er der til forskel, og det mรฅ tolkes som stort set ingenting.
Konklusionen er klar โ en race-katalysator er absolut ikke din vรฆrste fjende!