Mange bilister har i årevis troet på, at en ‘fuld gennemgang’ af deres biler giver tryghed i maven. Også et langt stykke ud i fremtiden. Men det er ikke sandt, siger mekaniker.
En mekaniker har tilbagevist en udbredt myte om, hvad der egentlig sker, når bilejere beder om en “fuld gennemgang” af deres biler, når de ruller ind på værkstedet.
Når noget går galt med bilen, søger de bilister fleste hurtigt hjælp hos en mekaniker for at få vished for og udbedret problemet.
Mange bilejere beder i den forbindelse om en “fuld gennemgang” af køretøjet for at få styr på alle eventuelle problemer. Men ifølge en mekaniker, som har delt sine erfaringer på TikTok, er det ikke bare ikke sådan, det fungerer.
– Forestil dig, at en kunde kommer ind på værkstedet med en ABS-lampe, der lyser. Vi undersøger årsagen til ABS-lyset, og så spørger kunden: ’Har du også fundet ud af, hvad der er galt med radioens lyd?, fortæller han i klippet.
Mekanikeren forklarer videre, at der ikke findes noget “magisk værktøj”, som blot kan sættes til bilen og afsløre alle dens problemer. En sådan komplet diagnosticering, der dækker alt, eksisterer simpelthen ikke, forklarer han.
LÆS OGSÅ: EU fortryder – nu skal der afgift på dette brændstof
Han tilføjer humoristisk, at hvis der fandtes en maskine, der kunne afsløre alle bilens problemer, ville mange mekanikere formentlig være uden arbejde.
Han uddyber sit eksempel ved at påpege, at hvis en kunde fik repareret et problem med ABS-lampen, og motorlampen så tændte en uge senere, ville han anbefale kunden at komme tilbage.
Skulle der være den mindste risiko for, at fejlen har forbindelse til reparationen, vil han se på sagen. Men han understreger, at problemerne som oftest er helt uafhængige af hinanden.
– Det er vigtigt at forstå, at bilens systemer hele tiden testes, og dele kan gå i stykker eller blive slidt, forklarer mekanikeren videre.
Det understøtter pointen om, at problemer kan opstå uden forbindelse til tidligere reparationer, og at teknologiske komponenter i biler ofte udvikler fejl over tid.
Mekanikerens råd til bilejerne af samme grund meget enkelt: Opbyg en god relation til din mekaniker eller dit værksted. Det skaber en åben dialog, så bilejeren bedre kan forstå bilens tilstand og håndtere bekymringer, når de opstår.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!