Vi er nået dertil, hvor det er nødvendigt at holde liv i en Chevrolet Spark med 300.000 kilometer på tælleren.
Over for DR Fyn er Martin Jørgensen fra Strandgades Auto i Haarby ikke meget for at sige, at visse biler burde smides ud. Men han fortæller alligevel til mediet, at det undre ham, hvad bilejerne holder liv i.
Fra det fynske værksted lyder melding, at man har dobbelt så travlt, som man plejer at have. 12 timers arbejdsdage er ikke unormalt.
At der køre flere gamle biler rundt lige nu, skyldes primært én ting. Det er meget svært at få fat i nye. Flere bilister melder, at de har skrevet under på slutsedler sidste år. Men de kan måske først få leveret nye biler i 2024.
En af de gamle biler er en Chevrolet Spark, som lige nu står på det fynske værksted, fordi den dumpede til syn. Der skal repareres nogle rustskader. Det ærgrer også ejeren, at pengene skal bruges på den gamle Spark. For selv da den var ny, blev Chevroleten solgt som en billig bybil.
Men der er ikke så meget andet at gøre. For den nye elbil, der er bestilt, lader i den grad vente på sig. Måske helt indtil 2024.
– Det er atypisk, at vi laver så gamle biler i stand igen, siger Martin Jørgensen til mediet.
På den anden side er der faktisk elbiler at få. Hvis man er villig til at købe brugt. Det kan ovenikøbet være en god idé. Tal fra bilbranchen viser nemlig, at udbuddet af brugte elbiler er steget over de seneste måneder.
Og det får priserne til at falde. Nogle modeller falder endda ret markant. I oktober måned fald priserne på de brugte elbiler i snit med mere end 25.000 kr. I mere normale tider plejer priserne at falde med højst 10.000 til 11.000 kr. i samme periode.