Fire døre, fire sæder. Det er to væsentlige faktorer i Mercedes’ nye hastighedsrekord rundt i ‘Det grønne helvede’.
Trækker vi de allerhurtigste maskiner fra, så er det stadig noget af en bedrift at komme rundt på Nürburgringens Nordsløjfe i en tid under de 7 minutter og 30 sekunder. Og det er lige, hvad Mercedes’ fabrikskører Demian Schaffert har formået i Mercedes-AMG GT 63 S.
Dermed er der ingen hurtigere bil i executive cars-klassen, der rummer biler som Corvette C8 og Porsche Panamera også repræsenteret, rundt på den 20,8 kilometer lange bane.
To forskellige målinger.
Hvor hurtig er bilen så? Jo, det er der faktisk to bud på. Mercedes’ eget siger 7 minutter og 23 sekunder, fordi de starter stopuret ved enden af banens sving 13. Tiden stoppes, når bilen har været banen rundt og passerer begyndelsen af sving 13.
Det giver GT 63’eren en tid på 7:23.009. Dermed hævder Mercedes at være hele 2,3 sekunder hurtigere end deres egen hidtidige rekord i samme bil fra 2018.
Selskabet, der ejer Nürburgring, gør tingene lidt anderledes. De starter og stopper tiden præcist på det samme punkt i sving 13. Dermed bliver banen præcist 20,8 kilometer lang, hvorfor tiden er 7:27.800.
Mens den distance, bilfabrikkerne regner rekorder og rekordforsøg ud fra, er 20,6 kilometer lang.
Ikke den hurtigste – teknisk set
Uanset hvad så er Mercedes’en sjovt nok ikke den hurtigste firedørs bil på banen. Den ære tilfalder Jaguar XE Project 8, som faktisk er meget hurtigere end Merceren. Men fordi Jaguar’en ikke har bagsæder, vil de fleste andre bilfabrikker ikke anerkende rekorden.
Vi ved det – små sko.