En kommende SUV fra Mercedes skal angiveligt baseres på en helt ny platform – til gengæld vil AMG-afdelingen give hele 1.000 hestekræfter.
Hvis man troede, at kapløbet om flest hestekræfter havde lagt sig, er det måske på tide at tro om igen.
Mercedes har nemlig givet grønt lys til, at in-house-tuneren AMG kan udvikle en ny elektrisk SUV med svimlende 1.000 hestekræfter på den helt nye AMG.EA-platform.
Det skriver Autocar.
Bilen skal konkurrere med BMW’s hybrid XM og Porsches ditto. Sidstnævnte er lige nu kun kendt under fabrikkens kodenavn for den – nemlig K1.
LÆS OGSÅ: Lille Mazda er nu Danmarks billigste elbil
De mange hestekræfter, som AMG arbejder på at slippe løs på asfalten, skyldes især, at Mercedes forventer, at bilens vægt bliver afgørende. Sagt med andre ord bliver den kommende SUV en tung sag.
Skal vi sammenligne med noget, der allerede findes, vejer BMWs XM hele 2.795 kilo. Autocar forventer, at Mercedes-AMG svarer igen med mindst fire elektriske motorer.
Noget tunerne forventes at være klar med en præsentation af allerede næste år, hvornår produktionsudgaven så er klar, vides endnu ikke. Men det ligger fast, at den nye SUV er den anden bil på platformen.
Den første er en helt elektrisk udgave af GT 4-Door. I lighed med den bil skal den nye SUV også bygges på Mercedes’ fabrik i byen Sindelfingen, der ligger i det sydlige Tyskland.
Mens Mercedes og de øvrige tyske mærker fortsat holder kortene tæt til kroppen, når det kommer til fremtidige projekter, ved vi allerede nu, at flere bilmærker har fundet bakgearet.
Det sker i forbindelse med udrulningen af elbiler. Senest har Aston Martin meddelt, at man sådan set er klar til at bygge en elbil, men at fabrikken i Gaydon, England, holder igen.
Årsagen er ifølge bestyrelsesformand Lawrence Stroll ikke noget, der er grund til at lægge skjul på. Dem, der køber en ny Aston Martin i dag, er simpelthen ikke interesseret i elbiler. Læs mere om det her.