En tysk miljøorganisation beskylder endnu engang Mercedes for at snyde med udledningen af mærkets dieselmotorer.
Mercedes har allerede fået heftige bøder for at manipulere med dieselmotoreres udledning. Så sent som sidste år blev den tyske fabrikant dømt til at betale 1,5 millarder dollars i bøde svarende til 9,42 millarder danske kroner for at bryde den føderale ‘clear air’-lov i USA og emissionskravene i staten Californien.
Nu er den så gal i Tyskland. Eller det mener miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe e.V (DUH) i hvert fald, at den er. DUH hævder, at Mercedes har ‘brugt flere systemer’ for at snyde med udledningen, så mærkets dieselmotorer kan leve op til de gældende emissionskrav, Euro 6.
Så snart bilerne med de konkrete motorer er på virkeligheden veje, udleder motoren mere, end den må. Hævder DUH altså.
Får ret i 95 procent af tilfældene
Organisationen siger, at de har testet en Mercedes E350 BlueTec 4MATIC, som under test holdt sig inden for de lovbestemte grænseværdier for udledningen af NOx-partikler. Men når bilen blev sluppet løs i trafikken, steg udledningen med op til 500 procent af det tilladte.
CAR Magazine har spurgt den engelske Mercedes-importør til sagen. Og her fra er svaret klart. Mercedes mener ikke selv, at man snyder med udledningen. I stedet henviser man til, at 95 procent af de sager, som mærket har været igennem i det tyske retssystem, er faldet ud til Mercedes’ fordel.
– På regional plan i Tyskland er der rejst mere end 15.500 sager mod Mercedes, men kun 900 afgørelser er gået mod os. På nuværende tidspunkt er der 900 sager ved højere retsindsatser, som er gået vores vej. Mens kun tre afgørelser er faldet anderledes ud, lyder forsvaret fra Mercedes i England.