I de kommende år vil stjernemærket fra Stuttgart skære 80 procent ned i det, man bruger på forbrændingsmotoren.
Mercedes har lige præsenteret den næste E-Klasse for omverden. Bilen kører videre med forbrændingsmotorerne fra sin forgænger. Men så har Mercedes ikke tænkt sig, det skal blive ved.
Langt fra. Faktisk er mærket fra Stuttgart klar til at skære 80 procent af det, man i dag investerer i udvikling af forbrændingsmotoren, væk. Mærkets administrerende direktør Ola Kalleniues giver da heller ikke meget for syntetisk brændstof. Det såkaldte e-fuel.
Og selvom elbilen allerede var en ting i 1890, kalder Ola Kalleniues stadig teknologien for ny. Og noget som i hvert fald er e-fuel overlegen. Faktisk er direktøren ikke i tvivl. Inden udgangen af dette årti vil elbilen på alle parametre have overhalet biler med forbrændingsmotor.
Det siger han i et interview til den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung.
KLUMME: “Kan vi snart få gjort op med parkeringsmafiaen”?
Ola Kalleniues uddybede sit forsvar for elbilen ved at sige, at Mercedes med elbilens hjælp vil være et co2-neutralt foretagende allerede i 2039. Hvor ser vi så de sidste Mercedes-modeller med forbrændingsmotor?
Ifølge Ola Kalleniues i Kina. Men selv her vil bilisterne ikke kunne købe en ny Mercedes, uden at den som minimum er en plugin-hybrid. Altså et stykke tid endnu.