Mercedes erkender nu, at man ikke kan gøre alle tilfredse med et farvel til V8-motoren. Tyskerne holder dog fast i, at det var det rigtige at gøre.
Strengere emissionskrav betyder for mange bilmærker mindre motorer. Sådan er det hos Mercedes, hvor man sidste år sagde farvel til den 4-liters V8-motor i C63 AMG.
I stedet lagde tyskerne deres 2-liters, firecylindrede benziner mellem forhjulene. Og det var det helt rigtige at gøre, mener AMG-chefen Michael Schiebe. I hvert fald var det – med chefens egne ord – ‘meget, meget progressivt’.
– Vi vil være meget, meget progressive, når det kommer til teknologi. Og vi er overbevist om hybridkonceptet, siger Michael Schiebe i et interview med Top Gear.
Schiebe indrømmer dog, at Mercedes’ beslutning om at sige farvel til V8-motoren i C63 ikke har kunnet tilfredsstille alle Mercedes-kunder.
LÆS OGSÅ: Formel 1-kører bekræfter – Haas tog en meget sen beslutning
Alligevel mener han, at den firecylindrede C-Klasse har lokket kunder, som ellers ikke ville have overvejet modellen før, til.
Hvor Mercedes mener, at det er det rigtige at skære cylindre fra, bliver BMW eksempelvis bare ved. Den nyeste M3, der er direkte konkurrent til C63’eren, har eksempelvis stadig seks cylindre.
Og den større M5, der slås med E-Klassen, har stadig V8-motor. Sådan bliver det i øvrigt også med den næste M5. BMW kan nemlig godt finde ud af at koble en hybridpakke på 8 cylindre, siger M-afdelingens topchef. Læs mere om det her.