Annonce:

Mercedes dropper sin første elbil i dybeste stilhed

I lighed med pickupen X-Klasse har Mercedes uden at fortælle nogen om det droppet elbilen EQC. Bilen var tyskernes første forsøg på at sælge en elbil til hele verden.

Det er ikke alt, Mercedes rører ved, der bliver til guld. Og nu tager tyskerne endnu en gang konsekvensen. I stilhed er elbilen EQC blevet droppet.

Den sidste Mercedes EQC blev samlet på tyskernes fabrik i Bremen i juli 2023. Men ingen uden for Mercedes har før nu været i stand til at bekræfte, at produktionen faktisk er droppet.

Det kan mediet Motor1 dog nu.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Mediet oplyser, at Mercedes overfor dem har bekræftet, at produktionen af EQC-modellen er stoppet helt. Bilen blev første gang vist frem i 2018, og leveringen til kunderne begyndte året efter.

LÆS OGSÅ: Ford dropper hel elbilfabrik for at satse på V8-motor

Det hele ganske kort tid efter Audi havde præsenteret deres første elbil, e-tron. En bil som i dag har så få købere, at Audi forsøger at redde den med et navneskift.

Bilens manglende succes betyder dog, at den højst sandsynligvis udgår af produktion før tid. Hvilket også kan betyde, at Audi lukker hele sin fabrik i Belgien. Den er en af de to sidste bilfabrikker, der overhovedet er tilbage i landet. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Tilbage hos Mercedes betyder farvellet til EQC’eren ikke, at en bil i den størrelse helt udgår af tyskernes sortiment. Faktisk forlyder det, at Mercedes arbejder på en rival til Tesla Model 3. En bil der bliver cirka samme størrelse som den nuværende C-Klasse.

Ligesom EQC blev det forventes det, at Mercedes undlader at bygge en afløser på en platform kun til elbiler. Faktisk har Mercedes’ øverste direktør, svenske Sten Ola Källenius, truffet beslutningen om at droppe en helt ny platform til elbiler.

I stedet vil Mercedes bruge nogle af pengene – 105 milliarder kroner – på udviklingen af hybridbiler. Den samme tanke har Volkswagen tilsyneladende fået. For i Wolfsburg vil man bruge endnu flere penge på at sætte strøm til diesel og benzin. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler