En V8-motor har været synonym med Mercedes C63 AMG siden den første model, men det er snart slut
Når den næste C63 AMG kommer til verden, bliver det med en firecylindrede turbo-motor. Ikke hvilken som helst firecylindrede turbomotor dog.
Nej, Mercedes vil udstyre C63eren med M139-motoren, der også ligger en A45 AMG. Det betyder mindst 421 hestekræfter og 500 hestekræfter – mindst!
Den nuværende C63 AMG har dog 510 hestekræfter fra sin fire-liters biturbo-V8. Så mon ikke vi godt kan regne med en heftig firecylindrede sag, når det bliver aktuelt i næste generation.
LÆS OGSÅ: 14-årig stjæler Subaru og smadrer ind i Lamborghini
Men lyden kommer til at mangle. Og det er ikke bare, fordi fire cylindre per natur lyder af mindre end V8-konfigurationen. Ny EU-lovgivning tvinger alle bilfabrikker, der handler på det europæiske marked, til at skrue ned for motorlyden i deres modeller.
Det er særlig tydeligt i tomgang. Noget der også gælder A45 AMG, der altså kommer til at dele motor med den større C-klasse.
Færre cylindre er ikke det eneste, C63 AMG-fans må tage til takke med. Hybridteknologi med en 48-volts batteripakke bliver også en del af C63-programmet.
LÆS OGSÅ: Drift går galt – MERCEDES C63 AMG laver en ‘Mustang’
C63 med V8 er dog ikke helt slut endnu. Modellen med otte cylindre skal først på pension i 2022.
LAD OS HØRE V8EREN, MENS VI STADIG KAN