DE MODFICEREDE TURBOER
Tidligere har Kleemann mest gjort det i montering af kompressorer på Mercedes’er. Men da den 5,5-liters AMG-motor i E63 i forvejen er udstyret med biturbo, var det nødvendigt at gå nye tuningsveje.
Derfor har Kleemann bl.a. arbejdet på at modificere turboerne. Skovlhjulene er gjort større, spoler hurtigere op og er i stand til at levere et øget turbotryk.
Derudover er de slebet til, så de ikke blokerer udstødningsgassen for meget, men tillader et godt flow. Fordelen ved at bevare den ydre skal fra turboerne er, at man altid kan gå tilbage og montere en standardturbo, hvis det skulle blive nødvendigt.
MERE AGGRESSIV KØLING
Derudover har det også været nødvendigt med en opgradering af motorens kølesystemer, så de matcher den ekstra varme, det udvikler at skrue op for ydelsen. Blandt andet kræves der mere af ladeluftkøleren, hvis man vil undgå, at ladeluften bliver for varm, hvilket ville betyde tab af effekt.
Kleemann har også pillet ved motorstyringen, hvilket i sig selv giver omkring 100 hk ekstra. Og så er der monteret et ændret udstødningssystem, som udover at bidrage yderligere til effekten også får familiebilen til at lyde som en bister lænkehund, der knurrer aggressivt.