Endnu det så nyt med elektriske biler i stort antal, at ingen rigtig ved, hvordan de biler bliver som brugte. Men en Mercedes-ejer har fået en kedelig forsmag.
Hybrid- og elbiler har skåret betragteligt i bilindustriens co2-udledning de sidste 20 år. Men der er også en bagside af medaljen.
Det kan Mercedes-ejeren Ranjit Singh fra den engelske by Leicester skrive under på. Til lokale medier fortæller han om det mareridt, som hans E300 Hybrid har bragt ham i.
Bilen købte han brugt for fire år siden på et mærkeværksted. Mercedesen betalte han 27.000 pund for. Det svarer til 231.000 danske kroner i dag.
Med bilen, der er fra 2014, blev Ranjit Singh lovet et lille klimaaftryk og frem for alt god brændstoføkonomi. Men sidste år begyndte det at gå galt, skriver LeicestershireLive .
LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse slår fast: “Her er danskerne værst til at køre bil”
Hos Mercedes-forhandleren blev Ranjit Singh fortalt, at batteripakken sang på sidste vers. Det altså efter bare 8 år og 78.000 kilometer.
I samme ombæring hævder Mercedes-ejeren, at han blev præsenteret for en regning på 15.000 pund for en ny batteripakke.
Og det er uden arbejdsløn på 200 pund i timen, som forhandleren skal have for reparationen på bilen. Samlet set, forklarer Ranjit Singh, vil det koste mere at fikse batteripakken, end bilen er værd i dag.
– Jeg føler, at jeg nu kun har to muligheder: at skrotte en otte år gammel bil, eller at bruge mere, end bilen er værd, på at få den repareret.
– Vi har tjekket bilens markedsværdi, og den er ikke mere end 12.850 pund i dag, siger den forbløffede Mercedes-ejer.
Den engelske Mercedes-importør vil ikke forholde sig til enkeltsager. Men fra hovedkontoret lyder det, at kunderne bliver informeret, om at hybridbilen er dækket af en garanti på tre år.