Markedet for elbiler kører ikke så hurtigt, som Mercedes havde troet. Derfor løber bilmærket nu fra et løfte om elbiler.
Mercedes vil kun bygge elbiler i 2030.
Eller rettere sagt: Mercedes ville kun bygge elbiler efter 2030. Mærket nedjusterer nemlig endnu engang forventningerne til elbilen.
Det fortalte Mercedes’ topchef Ola Källenius allerede i februar. Samtidig erkendte chefen, at forbrændingsmotoren vil leve videre et stykke tid endnu. Og at det er svært at sætte en udløbsdato på teknologien.
I et interview med det svenske medie Dagens Industri kaster direktøren lidt lys over, hvorfor Mercedes nu vender om.
Var mere værd end Volkswagen – nu trues bilmærke af konkurs
– Mange af dem, som vi kalder “early adopters”, altså tidlige brugere, har allerede købt deres elbil.
– Nu er det tid til at nå masserne. Enhver kunde spørger sig selv: Hvad er bedst for mig, tør jeg tage springet og kan jeg lade op?
– Jeg tror ikke, nogen med sikkerhed kan sige, hvornår forbrændingsmotoren forsvinder, og vi bliver 100 procent elektriske, lyder det fra Ola Källenius.
Den 54-årige svensker, som har haft det øverste ansvar for Mercedes siden 2019, siger dog ikke mere, end man egentlig kan læse sig til i bilmærkets årsrapport.
I rapporten, som blev offentliggjort tilbage i marts, står der, at Mercedes ‘positionerer sig til at kunne tilbyde produkter til forskellige kundegrupper, både fuldt elektriske drivlinjer og forbrændingsmotorer, langt ind i 2030’erne’.
Mercedes mener dog stadig, at elbilerne på et tidspunkt skubber diesel- og benzinbilerne helt ud. Sidste år lykkedes det da også det tyske mærke at sælge 73 procent flere elbiler end i 2022.
Det er dog en hård kamp for forhandlerne. I et interview med Automotive News sætter en anonym Mercedes-forhandler ord på, hvordan kunderne bliver væk fra mærkets elbiler. Læs mere om det her.