Det er ikke kun selve elbilerne, der hos Mercedes har fået en ny kurs. Det har batterifabrikkerne, som mærket vil bygge, også.
Mercedes har fortrudt sin egen elbil-strategi så meget, at det tyske bilmærke nu også sætter byggeriet en række fabrikker på pause.
Fabrikkerne skulle ellers bygge de batterier, Mercedes ville bruge i elbilerne. Men fordi mærket for Stuttgart har skaleret ned, når det kommer til elbiler, har man ikke længere travlt med at få batterifabrikkerne i gang.
Det skriver Automotive News Europe.
Mediet skriver, at Mercedes nu har den holdning, at man ‘vil vente og se’, om efterspørgslen på elbiler stiger, før en eventuel udvidelse af batteriproduktionen bliver til noget.
LÆS OGSÅ: Tesla taber test for første gang nogensinde
– Vi er relativt fleksible. Vi vil tænke på næste skridt, når vi har mere indsigt i efterspørgslen, siger Markus Schäfer, Mercedes udviklingschef i en kommentar til mediet.
Så sent som i 2022 sagde Mercedes ellers, at fabrikkerne ville være oppe i fulde omdrejninger senest i 2030. Lige siden har Mercedes dog haft travlt med at fortryde den slags.
Senest har mærkets svenske top-chef Ola Källenius meldt ud, at Mercedes vil bruge hele 105 milliarder kroner på nye forbrændingsmotorer tilsat elektricitet. Altså hybridbiler.
Tilbage i 2022 sagde Mercedes også, at man regnede med at sælge to millioner elbiler om året ved indgangen til det næste år ti. Så sikrer er tyskerne ikke i dag.
Det betyder, at ud af otte nye batterifabrikker, som bilmærket har planlagt byggeriet af rundt om i verden, er to sat helt på pause. Det skyldes den lave efterspørgsel på elbiler.
Alene i Tyskland viser de seneste tal, at salget af elbiler er faldet med 16 procent i forhold til juni måned 2023. Det skal dog ses i forlængelse af, at Tyskland i december måned sidste år med øjeblikkelig virkning stoppede med at støtte elbiler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her