Annonce:

Mercedes gør klar til at aflive elbil efter bare 3 år

EQ-serien blev aldrig den succes for Mercedes, som tyskerne havde håbet på. Med tiden forsvinder navnet og mindst én af modellerne.

Annonce:

Mercedes har allerede gjort det klart, at man vil udfase brugen af EQ-navnet til sine elbiler. Og nu gør den tysk-svenske direktør Ola Källenius det klart, at EQS-modellen forsvinder helt.

Navnet gør i hvert fald. I stedet falder Mercedes tilbage til den topmodel-betegnelse, mærket har markedsført siden 1972.

Det fortæller Källenius i et interview med Auto Car.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Helt konkret gør Mercedes klar til at køre ad to spor, når det kommer til S-Klassen. Modellen splittes nemlig op, så kunderne får valget mellem forbrændingsmotorer og elmotorer.

LÆS OGSÅ: Magnussen får hårdeste straf i Formel 1 – Haas hjælper ikke

– I fremtiden vil der være to S-Klasser, en med forbrændingsmotor og en med elmotor, siger Källenius til mediet.


Nyheden kommer kun ganske kort efter, at Mercedes droppede hele sin forkromede plan om kun at bygge elbiler i 2030. Mærket vokser nemlig slet ikke i det tempo, tyskerne troede for bare få år siden.

Samtidig har Ola Källenius angiveligt fået stoppet udviklingen af ikke bare én men flere nye elbiler. Nogle af pengene – vi taler om milliarder af kroner – fra den udvikling vil og skal Mercedes-folkene nu bruge på at udvikle ‘meget effektive forbrændingsmotorer med hybridteknologi’. Læs mere om det her.

Den elektriske S-Klasse kommer dog ikke til at køre parløb med en forbrændingsmotor lige foreløbig. Planen er, at Mercedes med mindst et markant facelift i 2027 holder liv i den nuværende S-Klasse (med forbrændingsmotor, red.) helt indtil 2030.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Allerede næste år får EQS også en større opdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kendt for. Men navnet EQS forsvinder altså lige så stille.

At S-Klassen holder ved, er dog ikke på grund af nogen bragende salgssucces. For mens især forhandlerne klager over, at det er svært i det hele taget at sælge elektriske Mercedes-modeller, er interessen for S-Klassen også faldet.

Globalt set tabte topmodellen 37 procent af sit salg i første kvartal af 2024. Som en konsekvens er man på fabrikken, hvor både S-Klassen og EQS bygges sideløbende, nu gået ned til bare ét vagtholdsskift.

Annoncer:
Responsiv Iframe

At EQS flopper er dog ikke det eneste nederlag for Mercedes de senere år. Mærket måtte også erkende, at det ikke var nogen god idé at bygge en pickup.

X-Klassen, der basalt set er en Nissan Navara med et andet logo i køleren, udgik efter en produktion på bare to år.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også