Nye emissionskrav fra EU kvæler halvdelen af motorprogrammet hos Mercedes.
Lige nu diskutere EU’s politikere, hvordan den kommende emissionsnorm for fossilbiler – Euro 7 – skal strikkes sammen. Men allerede nu melder bilfabrikkerne ud om konsekvenserne.
For nok har Mercedes sagt, at man fra 2030 udelukkende vil bygge elbiler. Men benzin-og dieselmotoren kan være fortid langt hurtigere end det. Euro7-normen ventes at træde i kraft i 2025, og her melder Mercedes klart ud. Profitten forsvinder, hvis fossilbilerne skal leve op til den nye forureningsstandard.
Derfor fortalte Mercedes-chef Markus Schäfe åbenhjertigt i et interview med Autocar, at tyskerne skære motorprogrammet ned til det halve.
– For at komme gennem Euro7 vil vi reducere vores motorprogram med 50 procent, lød chefens udmelding.
Sådan kan Euro7 se ud
Den omstillingen er selv tunerdivisonen AMG begyndt på. Her siger man i C-Klassen farvel til V8-motoren. Den kommende C63 AMG får halvt så mange cylindre.
Med hensyn til Euro7-normen så forlyder det, at EU overvejer et system, hvor en computer i alle nye biler skal konstant skal overveje bilens udslip. Helt konkret overvejes en løsning, som vil overvågne motoren konstant for at sikre, at der ikke forurenes mere end tilladt i i hvert fald 250.000 kilometers kørsel.
Yderligere vil EU tvinge bilfabrikanterne til at udstyre alle fossilbiler med en såkaldt superkatalysator, en katalysator i flere lag og endnu skrappere partikelfiltre. Det skriver Autocar.
Mercedes har endnu ikke officelt sat ord på, hvilke motorer der ryger.