Annonce:

Mercedes har bygget den sidste 6,2-liters V8 nogensinde

Mercedes 6,2-liters V8-motor kaldet M156 forsvandt ud af modelprogrammet til gadebilerne i 2014. Nu er det også slut motorsportens verden.

Annonce:

Mercedes-AMG tager afsked med mærkets sidste 6,2-liters V8-motor i deres GT3-racerbiler. Den nye AMG GT3 Edition 130Y Motorsport, der blev præsenteret i Monterey, markerer afslutningen på en æra.

M156-motoren, som den 6,2-liters V8 oprindeligt hed, og tørsump-udgaven M159-variant har været anvendt i AMG’s racerbiler i et årti, selv efter muligheden forsvandt i gadebilerne.

Og selv da motorsportskonkurrenterne skiftede til mindre, turboladet motorer holdt AMG fast i opskriften på den store sugemotor.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

130Y Motorsport Edition er den ultimative banebil, men er ikke homologeret til konkurrencebrug og kan sandsynligvis ikke gøres lovlig til gadebrug. Alligevel er alle 13 eksemplarer, der produceres, reserveret på forhånd til en pris på 1 million euro stykket.

I GT3-bilen er V8-motoren ikke underlagt begrænsninger. Uden den sædvanlige begrænser i indsugningen og med en specialbygget udstødning yder 130Y 680 hk ved 7.250 omdr./min.

LÆS OGSÅ: Brabus Big Boy er en autocamper med 12,8-liters dieselmotor


Motorens drejningsmoment er 729 Nm ved 5.250 omdr./min. Det hele overføres til asfalten via en sekventiel 6-trins gearkasse. AMG oplyser, at en ny DRS-system gør det muligt for Motorsport Edition at nå 322 km/t.

Bilen dertil fået flere og ret så omfattende aerodynamiske opgraderinger. Alene downforce er øget med 15 procent takket være et ny design af frontsplitter, vinger, sideskørter og diffuser.

Den nye DRS-vinge er bredere end på den homologerede racerbil for at forbedre den aerodynamiske balance. AMG oplyser også, at 130Y med en vægt på 1.275 kilo er lettere end en standard GT3-bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

blandt andet takket være kulfiberbremser, der ikke er tilladt i GT3-klassen. De måler 390 mm (for) og 355 mm (bag) og sidder gemt under 18″ magnesiumfælge.

Yderligere motorsportsspecifikationer inkluderer en firevejs justerbar affjedring, traction control i flere niveauer og et bur lavet af kulfiber. Selve benzintanken er på 120 liter.

Udseendet på denne GT3 er inspireret af W194 fra 1952, bilen der vandt Carrera Panamericana-løbet og deltog i Le Mans. Interiøret er inspireret af Juan Manuel Fangios 1955 SLR 300 med nakkestøtte og dørstropper i brunt læder, anodiserede knapper og håndtag i valnøddetræ.

Responsiv Iframe

– Den unikke Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er kronen på værket i vores nuværende motorsportportefølje.

– Den er ikke kun strengt begrænset til 13 enheder. Bilen er også den sidste GT3-version med vores ikoniske AMG 6,3-liters V8-motor uden turbo, siger Christoph Sagemüller, der er chef for Mercedes-AMG Motorsport.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også