Annonce:

Mercedes har løst problem med grimme biler

Bilgiganten Mercedes kan med mærkets seneste patent have løst et problem, som gør mange af de helt nye biler virkelig grimme. Nemlig sensorerne.

Annonce:

Mercedes har med sit seneste patent fundet en løsning på problemet med sensorer der ødelægger bilernes design.

I stedet for at have synlige sensorer på bilens yderside, har Mercedes udviklet en særlig teknologi, der integrerer sensorerne i forruden.

Det skriver Carmoses.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Forruden er belagt med en speciel film, der tillader sensorer at fungere optimalt, samtidig med at de er usynlige for det menneskelige øje. Løsningen fjerner behovet for eksterne sensorer, der ofte virker ødelæggende for bilens design.

Nogle af dem – eksempelvis den nye Volvo EX90 – ligner mest af alt noget en gammel taxa fra London på grund af sensorerne. Se selv her.

Mercedes har traditionelt haft fokus på et stilrent og elegant design. Men på det seneste har elbilerne mere end noget andet lignet dråber. Det har chefen dog lovet skal være slut.

Tidligere har sensorer, der er nødvendige for bilens funktioner, ofte været placeret synligt i bilens kofanger, på taget eller i spejlene. Disse sensorer, der bruges til eksempelvis adaptiv fartpilot eller den automatisk nødbremse, ødelægger i mange tilfælde bilernes design.

Med den nye teknologi integreres sensorerne i forruden, hvor de er usynlige for føreren og passagererne. Dette giver et mere rent og elegant udtryk, uden at gå på kompromis med bilens funktionalitet. I hvert fald hvis man spørger Mercedes.

Læs mere efter videoen:

Den specielle film, der lægges på forruden, er designet til at tillade de nødvendige signaler at passere igennem, samtidig med at der blokeres for synligt lys. Om det umuliggør en eventuel solfilm, det er ikke ulovligt at tone forruden i alle lande, fremgår ikke af patentet.

Men Mercedes har angivet, at teknologien kan bruges til en række forskellige sensorer, herunder sensorer til trafikinformation, vejafgifter og kommunikation mellem biler.

Mercedes har endnu ikke sagt noget offentligt om den nye teknologi. Derfor ved vi heller ikke, om tyskerne faktisk har tænkt sig at bruge den nye film til noget. Det samme gælder faktisk for en meget tynd solcelle-lakering, der kan give elbiler 12.000 kilometers rækkevidde. Find den og mange andre artikler på Boosted – gratis hver eneste dag.

Læs mere efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også