Den firecylindrede C63 AMG kan meget snart høre fortiden til, efter en kovending hos Mercedes, skriver medie.
Det er knap et år siden, at Mercedes kunne præsentere den nuværende C63 AMG. Den første topmodel i C-Klassen med bare fire cylindre.
Men nu tyder noget på, at strategien med de fire cylindre bare bliver en parentes i Mercedes-AMG’s historie.
For selvom den firecylindret med 680 hestekræfter og hybridpakke har muskler som aldrig før set i en C63 AMG, har den nuværende model fået kritik for at være udramatisk. Ja, direkte kedelig.
Og det vil tyskerne i Affalterbach nok ikke have siddende på sig. I hvert fald skriver amerikanske Car and Driver, at V8-motoren gør comeback i både C- og E63 AMG. Det skriver mediet, at man har fået bekræftet fra to af hinanden uafhængige kilder.
LÆS OGSÅ: Arrangør advarer – gaderæs er i fare for at blive aflyst
Motoren er angiveligt allerede ved at blive tunet og tweaket, så den kan leve op til de stadigt strengere emissionskrav fra EU kaldet Euro 7. Men når det er klaret, skulle V8-motoren være tilbage i toppen af C- og E-Klasse-programmet engang i 2026.
Car and Driver skriver også, at det ifølge Mercedes-ingeniøre er en smal sag at udstyre både den nuværende C-Klasse og E-Klasse med yderligere fire cylindre. Det kræver tilsyneladende kun mindre ændringer af karosseriet.
Forudsat at det amerikanske medie har ret, er det herfra et spørgsmål, om hvordan Mercedes har tænkt sig at gribe situationen an. Bliver de firecylindret biler “en billig måde” at køre AMG på? Eller forsvinder det helt på bekostning af V8’erens comeback. Boosted følger udviklingen.