Mercedes begynder nu udfasningen af elbilerne kaldet EQ. Samtidig fortsætter tyskerne med at investere i forbrændingsmotoren.
Mercedes’ øverste chef, Ola Källenius, siger, at mærket skal blive ved med at investere i forbrændingsmotoren.
Det fortæller han i et nyt interview til Autocar.
Samtidig ligger det nu fast, at tyskerne påbegynder udfasningen af de elektriske EQ-modeller, som må vige pladsen for de mere traditionelle modelnavne i Mercedes’ modelprogram.
Som et eksempel på Mercedes’ nye tilgang peger Källenius på den næste S-Klasse, som lander ude hos forhandlerne i løbet af 2028.
– Hvis du ikke tror på, at markedet er 100 % elektrisk på det tidspunkt, skal du have valget mellem begge.
LÆS OGSÅ: Folk i V8-biler vil hellere køre elbiler, siger AMG-chef
– Vi skal kunne tilbyde den elektriske og den højteknologiske, elektrificerede forbrændingsmotor uden at gå på kompromis.
– Den eneste løsning, som vi mener er levedygtig i det scenarie, er, at du har to platforme. Pladsfordelene i en elbil er åbenlyse. Men hvis du lægger en forbrændingsmotor i en elbil, ofrer du plads, som du virkelig ikke har lyst til at gå af med.
– Vi har i mere end 100 år arbejdet på at perfektionere forbrændingsmotoren, siger Mercedes-direktøren.
Han indrømmer, at der er en risiko at løbe ved at investere i udviklingen af to så forskellige platforme. Men hvis Mercedes gør det rigtigt, mener direktøren også, at omkostningerne kan tøjles, og ‘at det er, hvad vi prøver på’, som han siger.
Mercedes er ikke alene om at holde på forbrændingsmotoren. Senest har Volvo meldt ud, at man skrotter planen om kun at bygge elbiler senest i 2030.
Andre bilmærker vil slet ikke sætte hverken ord eller dato på en eventuel udfasning af forbrændingsmotoren. Det gælder eksempelvis hos BMW.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!