Den mangler stadig fire cylindre, men Manhart prøver alligevel at redde noget af æren med den nye C63 AMG, som for første gang er en hybrid.
Det lyder helt bogstaveligt trist i den nye Mercedes C63 AMG. Den har nemlig ikke bare mistet fire cylindre; lyden er også næsten forsvundet.
Faktisk lyder bilen mere som en forkølet støvsuger end noget andet. I hvert fald fra fabrikken. Den tyske tuner Manhart prøver dog ihærdigt at redde noget af Mercedes’ ære.
CRE 700 er nemlig et bæst med hele 725 hestekræfter og svimlende 1.120 Newtonmeter fra den samme motor, som Mercedes først lagde i AMG-modellen af den nuværende A-Klasse.
Der er dog en lille hage ved det hele. For at få den fulde effekt ud af Manhart-ombygningen, skal der bruges en 300-celles racerkatalysator og et nyt udstødningssystem med specialfremstillede downpipes.
LÆS OGSÅ: Sådan snyder værksteder bilisterne, siger mekaniker
Den slags er ikke TÜV-godkendt. Derfor må det hverken monteres på biler til gadebrug i Tyskland, Danmark eller noget andet EU-land.
Den gode nyhed er dog, at Manhart ikke helt har opgivet kampen. Fremstillingen af TÜV-godkendte alternative dele kræver dog ’tilstrækkelig efterspørgsel’.
Hvad ’tilstrækkelig efterspørgsel’ dækker over oplyser den tyske tuner desværre ikke i pressematerialet om bilen.
Prisen er ikke offentliggjort, men du skal ikke regne med at få hverken bilen eller opgraderingerne smidt efter dig. Herhjemme koster den nye C63’er fra 1,9 millioner kroner som hybridmodel.
Meget billigere er den ikke på markeder uden for Danmark. Heller ikke selvom bilisterne i disse lande slipper langt billigere i afgift. Populær er bilen faktisk heller ikke.
Sidste år i august kom det frem, at tyske Mercedes-forhandlere har mere end svært ved at sælge en 4-cylindret C63 AMG til nogen som helst. Læs mere om det her.