Mercedes satser på at kunne udstyre biler med bremser, der aldrig skal skiftes, inden 2040. Bremserne skal holde leve bilens levetid.
Hvis man ikke ligefrem brænder dæk, kan koblingen i en bil sagtens følge bilen fra samlebånd til skrotning. Nu vil Mercedes gøre det samme med bremserne.
Det, der måske lyder som science fiction, er reelt nok. I hvert fald tester Mercedes’ ingeniører et sæt bremser som aldrig skal skiftes.
Idéen er ay flytte bremserne fra hjulene og ind i selve motoren. Den slags kan af helt naturlige årsager kun lade sig gøre på elbiler. Derfor udfører Mercedes også kun testarbejdet på elbiler.
Mere konkret går idéen på at lade selve elmotoren klarer det mest af nedbremsningen. I forvejen mener fabriksfolkene i Stuttgart, at den regenerering af energi, som i dag bremser langt de fleste elbiler ned, kan klarer 98 procent af alle behov for at bremse.
Det nye er, at Mercedes vil indlægge et sikkerhedsystem som tager sig af de resterende og mere akutte opbremsninger. Altså hvor bilisten virkelig står på bremsen for at holde stille.
LÆS OGSÅ: Bilkirkegård med 17.000 biler opstod spontant
Mercedes-Benz har udviklet et nyt bremsesystem til elbiler, der potentielt kan eliminere behovet for udskiftning af bremser. Systemet benytter en cirkulær skive, der er placeret mellem to bremseklodser.
For at imødegå udfordringen med bremsestøv, der kan ophobe sig i motoren, er der implementeret mindre skiver. Bremsestøv kan potentielt føre til funktionsfejl i motoren.
En potentiel ulempe ved systemet er risikoen for overophedning. Da bremserne er integreret i motoren, kan der genereres betydelige mængder varme. Mercedes-Benz’ ingeniører undersøger muligheden for at anvende vandkøling som en løsning på dette problem.
Det nye bremsesystem reducerer vægten på hjulene med næsten 100 kg. Denne reduktion i vægt muliggør desuden produktion af hjul med et lukket design. Denne designændring kan forbedre bilens aerodynamik, hvilket kan resultere i et lavere energiforbrug og øget rækkevidde.
At de nye bremser kun udvikles til elbiler, betyder dog ikke, at mærket udelukkende satser på elbiler. Faktisk har mærket i år måttet erkende, at man alligevel ikke kan undvære forbrændingsmotoren.
Direktøren for det hele, den svensk-tyske Sten Ola Källenius, har angiveligt fået stoppet udviklingen af flere elbiler. Ligesom han har afsat midler til udviklingen af ‘hyper-effektive forbrændingsmotorer’. Læs mere om det her.