Mercedes’ i USA kan notere sig endnu et kvartal, hvor salget af elbiler er kollapset. Det afslører mærkets egne tal for 3. kvartal.
Mercedes oplever et markant fald i salget af mærkets elbiler. I tredje kvartal 2024 kan bilmærket notere sig en betydelig nedgang i salget af modellerne EQB, EQE og EQS på det amerikanske marked.
Salget af disse tre elbiler er faldet med 42 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I tredje kvartal 2023 blev der solgt 9.984 enheder, men dette tal er i 2024 faldet til 5.769.
Mercedes offentliggør ikke salgstal opdelt efter karrosserityper, så det er ikke muligt at vurdere, om SUV-versionerne af EQE og EQS klarer sig bedre end sedan-modellerne. Uanset model ser det dog ikke lovende ud for EQ-serien, da salget fortsat er faldende.
Faldet i salget i tredje kvartal står i kontrast til foråret, hvor EQB-modellen oplevede en stigning i salget i forbindelse med andet kvartal.
Det skriver Motor1.
LÆS OGSÅ: Top Gear-stjerne opereret – var få dage fra at dø
Alligevel er alle tre modeller gået tilbage sammenlignet med sidste år. Især EQS-modellen er hårdt ramt med et fald på 50 procent i forhold til 2023.
Mercedes har erkendt, at virksomhedens elektrificeringsstrategi ikke har levet op til forventningerne.
Tidligere på året medgav mærkets topchef, at man havde været for optimistisk med sine elektrificeringsmål.
På den baggrund valgte Mercedes at skrinlægge en planlagt stor EV-platform, der oprindeligt skulle lanceres i 2028. I maj 2024 bekræftede den administrerende direktør, Ola Kallenius, at Mercedes ændrer strategi og i stedet vil tilbyde både el- og benzinversioner af den kommende S-klasse, fremfor en helt ny EQS-model.
Det er ikke kun elbilerne, der har oplevet en nedgang i salget. Den fornyede E-klasse, der blev lanceret for to år siden, har set et fald på 51 procent i samme kvartal. Endnu værre ser det ud for SL-cabriolet-modellen, som har oplevet et fald på hele 81 procent i samme periode.
Mercedes’ salgskollaps inden for elbiler og flere af deres andre modeller understreger de udfordringer, virksomheden står over for i et konkurrencepræget marked.
Mercedes’ performance-afdeling AMG har det også svært. Kunderne bliver helt væk fra den firecylindrede C63 AMG. Faktisk står det så slemt til, at AMG-direktøren blev sendt i byen for at sige, at AMG-kunder slet ikke køber den slags biler for motorens skyld. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!