Mercedes er det seneste tyske mærke, som må erkende, at man er ramt af krisen på det kinesiske bilmarkedet. Mærket fra Stuttgart skal spare milliarder.
Mercedes står over for omfattende besparelser på grund af et markant fald i salget på det kinesiske marked.
For at forstå situationens alvor og finde løsninger har bestyrelsen for nylig besøgt netop Kina, hvor man analyserede udfordringerne og vurderede konkurrenternes udvikling.
Ifølge det seneste kvartalsregnskab har Mercedes måttet sige farvel til en dramatisk stor del af koncernens overskud de seneste tre måneder.
Derfor er ledelsen også tvunget ud i flere spareøvelser for at få omkostningerne ned.
Denne udvikling har ført til et øget fokus på at reducere omkostningerne. Det tyske medie Handelsblatt skriver, at bilproducenten ønsker at iværksætte yderligere sparetiltag for at lappe på økonomien.
LÆS OGSÅ: BMW fylder syntetisk brændstof på alle nye dieselbiler
Mercedes igangsatte allerede i 2020 et spareprogram, der har som mål at reducere de faste omkostninger med 20 procent inden 2025. Altså sammenlignet med niveauet i 2019.
Indtil nu er det lykkedes at opnå en reduktion på mellem 15 og 16 procent. Alligevel vurderer Mercedes’ finansdirektør, Harald Wilhelm, at det ikke er tilstrækkeligt i lyset af de aktuelle udfordringer i Kina.
Under deres nylige besøg i Kina fokuserede Mercedes’ ledelse på at studere det lokale marked og de teknologiske fremskridt.
De undersøgte også kinesiske konkurrenters biler og bemærkede den teknologiske udvikling inden for assistentsystemer og selvkørende biler.
Desuden blev der indgået aftaler med lokale virksomheder om samarbejde inden på områder inden for eksempelvis ‘inteligente chaufførløsninger’.
På grund af de fortsatte udfordringer i Kina har Mercedes besluttet at udvide mærkets spareprogram. Målet er at reducere omkostningerne yderligere, svarende til et tocifret milliardbeløb i danske kroner årligt ud over de allerede planlagte besparelser.
Ifølge Handelsblatt har Mercedes svært ved med at opnå en stærk position på elbilmarkedet i Kina. Hvis markedsandelen fortsætter med at falde, kan de nuværende tiltag vise sig at være utilstrækkelige.
De svage salgstal i Kina kombineret med konkurrence fra lokale producenter presser Mercedes til at tilpasse sig hurtigere. Situationen understreger behovet for fortsat at effektivisere produktionen og udvikle konkurrencedygtige produkter på verdens største bilmarked.
Også på det amerikanske marked har Mercedes det svært. Især når det kommer til elbiler. Allerede sidste år kunne Boosted fortælle, hvordan mærkets forhandlere klager over, at kunderne bliver væk. Læs mere om det her.