Antallet af AMG-modeller lรธber hurtigt op i 64 forskellige biler โ det kan meget snart se meget anderledes ud
Allerede i december 2019 kunne vi her pรฅ Boosted.dk fortรฆlle, hvordan kommende EU-emissionskrav vil gรธre det meget surt for AMG-modeller i fremtiden.
Som det er nu, udleder de heftigste Mercedes-biler nemlig 138 gram pr. kilometer i gennemsnit. Det tal skal vรฆre 100 gram i gennemsnit i 2021 โ altsรฅ allerede fra nรฆste รฅr.
Og det kan betyde dรธden for helt op mod 75 procent af AMG-modellerne. Det skriver Financial Times. Ifรธlge Drivetribe har avisen talt med en rรฆkke af mรฆrkets forhandlere, og her forventer man den kraftige reduktion i modelprogrammet, hvis Mercedes skal kunne leve op til emissionskravene.
Bliver det, som forhandlerne forventer, er det ikke kun AMG i Affalterbach, der fรฅr mindre at lave fremover. Ogsรฅ de almindelige Mercedes-modeller mรฅ vinke farvel til dele af det nuvรฆrende motorprogram, skriver Drivetribe.
LรS OGSร : Sรฅdan lyder en BMW M5 V10 med udstรธdning til 100.000 kroner
Det vil blandet andet gรฅ udover den tre-liters V6, mener mediet. Den sekscylindrede skal erstattes af en firecylindrede turbo-maskine. Som det er nu kรธrer 37 AMG-modeller med V8, 14 er V6`ere og 13 styk er firecylindrede.
Det kan meget vel og meget snart รฆndre sig med flere modeller i den firecylindrede motors favรธr. Netop fordi AMG-modellerne er de biler i programmet, som Mercedes tjener flest pengene pรฅ. Men de bรธder, som man uundgรฅeligt ville skulle betale for det hรธjere C02-udslip, vil nemt kunne รฆde profitten, mener mediet.
Nogle steder bliver det endda hรฆvdet, at den nรฆste C63 AMG hverken fรฅr V8 eller V6, men en firecylindrede turbo-motor.
Samme motor som ligger i A45 S AMG.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: