Antallet af AMG-modeller løber hurtigt op i 64 forskellige biler – det kan meget snart se meget anderledes ud
Allerede i december 2019 kunne vi her på Boosted.dk fortælle, hvordan kommende EU-emissionskrav vil gøre det meget surt for AMG-modeller i fremtiden.
Som det er nu, udleder de heftigste Mercedes-biler nemlig 138 gram pr. kilometer i gennemsnit. Det tal skal være 100 gram i gennemsnit i 2021 – altså allerede fra næste år.
Og det kan betyde døden for helt op mod 75 procent af AMG-modellerne. Det skriver Financial Times. Ifølge Drivetribe har avisen talt med en række af mærkets forhandlere, og her forventer man den kraftige reduktion i modelprogrammet, hvis Mercedes skal kunne leve op til emissionskravene.
Bliver det, som forhandlerne forventer, er det ikke kun AMG i Affalterbach, der får mindre at lave fremover. Også de almindelige Mercedes-modeller må vinke farvel til dele af det nuværende motorprogram, skriver Drivetribe.
LÆS OGSÅ: Sådan lyder en BMW M5 V10 med udstødning til 100.000 kroner
Det vil blandet andet gå udover den tre-liters V6, mener mediet. Den sekscylindrede skal erstattes af en firecylindrede turbo-maskine. Som det er nu kører 37 AMG-modeller med V8, 14 er V6`ere og 13 styk er firecylindrede.
Det kan meget vel og meget snart ændre sig med flere modeller i den firecylindrede motors favør. Netop fordi AMG-modellerne er de biler i programmet, som Mercedes tjener flest pengene på. Men de bøder, som man uundgåeligt ville skulle betale for det højere C02-udslip, vil nemt kunne æde profitten, mener mediet.
Nogle steder bliver det endda hævdet, at den næste C63 AMG hverken får V8 eller V6, men en firecylindrede turbo-motor.
Samme motor som ligger i A45 S AMG.