Mercedes har fundet bakgearet, nรฅr det kommer til elbilens udvikling. Nu skal mรฆrkets kunder bestemme, hvor meget fart, der skal pรฅ en omstilling af modelprogrammet.
For bare fรฅ รฅr siden svor Mercedes, at det i 2030 ville vรฆre slut med elbiler.
Men nu er mรฆrkets fra Stuttgart godt i gang med at fortryde de planer. Den administrerende direktรธr, Sten Ola Kรคllenius, siger nu, at ingen ved, hvornรฅr forbrรฆndingsmotoren er fortid.
Men ifรธlge tyske Handelsblatt gรธr direktรธren mere end det.
Angiveligt planlรฆgger direktรธren at sรฆtte en stopper for udviklingen af platformene til to stรธrre elbiler โ nemlig E- og S-Klassen.
LรS OGSร : Island indfรธrer sรฆrlig skat kun elbil-ejere skal betale
Det tyske medie skriver, at MB.EA-Large skulle have vรฆret pรฅ markedet i 2028 og udformet som de kommende udgaver af E- og S-Klassen. Mercedes ville have brugt milliarder af kroner pรฅ udviklingen โ bl.a. pรฅ at spare elbilerne for vรฆgt. Men nu er de planer lagt pรฅ is.
I stedet skal den Electric Vehicle Architecture (EVA2)-platform, som Mercedes allerede bygger elbilerne EQS og EQE pรฅ, videreudvikles.
Meget apropos de nuvรฆrende elbiler i Mercedes modelprogram sรฅ forsvinder de faktisk. Lรฆs mere om hvordan det hรฆnger sammen her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk