Som de første i Kina har Mercedes sikret sig retten til at teste selvkørende biler på niveau fire ud af fem.
Mercedes er den første bilproducent i Kina, der får lov til at teste køretøjer på niveau 4 af automatiseret kørsel. Altså på offentlig vej.
Det skriver Automobilwoche.
Niveau 4 betyder, at den enkelte bil i et begrænset antal scenarier kører helt af sig selv. Altså uden bilistens mindste indblanding. På det niveau, der er det næsthøjeste inden for selvkørende teknologi, kan bilisten koncentrere sig om andre ting.
Og ikke bare det. For teoretisk set er et rat på niveau 4 slet ikke nødvendigt. Men som reglerne er nu, kan rattet ikke undværes, for bilisten skal til enhver tid kunne gribe ind for at overtage styringen.
LÆS OGSÅ: VW ville have 70.000 kr. af Hans – nu er regningen forsvundet
På LinkedIn taler Mercedes’ svensk-tyske topchef, Ola Källenius, om at mærkets udviklingshold har nået noget nær en olympisk guldmedalje, når det kommer til automatiseret kørsel.
Mercedes er da også langt fremme med teknologien. Hvor de fleste bilmærker – herunder konkurrenter som Tesla og Ford – kører rundt på niveau 2, der teknisk set kun er lidt mere avanceret end den almindelige fartpilot – har Mercedes allerede fået lov til at køre på niveau 3.
I hvert fald i USA. Her har mærket nemlig lovet, at de vil tage skylden for alle ulykker, den selvkørende teknologi måtte være involveret i. Læs mere om det her.
Tilbage i Kina har Mercedes udstyret bl.a. S-Klasser med et hav af sensorer for at teste niveau 4. Også langt flere end S-Klassen, der er i produktion, har i dag. Der er desuden planlagt flere testture, understreger udviklingschefen Markus Schäfer.
– Vi planlægger at udføre tests på udpegede veje og motorveje som en del af Mercedes-Benz Kinas forskningsprojekter, lyder det.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!