Mercedes vender efter hele 25 år tilbage til Le Mans-serien. Håbet er at kunne køre fra Ferrari i det berømte, franske 24-timers løb.
Mercedes vender tilbage til 24-timersløbet på Le Mans-banen i Frankrig.
Det med vil det være første gang i 25 år, at tyskerne er til stede på den 13,6 kilometer lange Circuit de la Sarthe-bane..
Det tyske bilmærke stiller op i den nye LMGT3-klasse med deres velkendte Mercedes-AMG GT3, som tidligere har vundet flere store 24-timersløb. Herunder løbene på Spa og Nürburgring.
Nyheden markerer Mercedes’ første deltagelse i WEC-serien og sikrer dem en plads på startgridden i Le Mans præcis 26 år efter deres seneste deltagelse med CLR LM-GTP-raceren.
Dengang havde Mercedes kun deltaget i det franske løb tre gange siden deres sejr i 1989 med Sauber-teamet, og løbet i 1999 sluttede dramatisk, da Peter Dumbreck forulykkede, da LM-raceren for tredje gang den weekend fløj rundt i luften.
Det skriver Le Mans-organisationen på sin hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Bilgigant fyrer yderligere 4.000 ansatte
Iron Lynx, som tidligere har repræsenteret Lamborghini i LMGT3-klassen i 2024-sæsonen, skifter nu til et samarbejde med Mercedes.
Teamet kørte også i Hypercar-klassen med Lamborghinis SC63 LMDh-prototype. Men det nye partnerskab med Mercedes bliver det italianske team helt centrale for Mercedes’ comeback.
Iron Lynx vil stille op med to biler i feltet, hvilket er i overensstemmelse med klassens regler. Mercedes bliver dermed den tiende producent i LMGT3-klassen.
De første kørere i de to Mercedes-biler er blevet annonceret. Matteo Cressoni, der tidligere har været en del af Lamborghinis fabriksteam, skifter over til Iron Lynx.
Mens Claudio Schiavoni, der er partner i teamet, også er bekræftet som kører. Flere navne forventes at blive offentliggjort i de kommende måneder.
– Det er ingen hemmelighed, at vi længe har ønsket at bringe den tre-takkede stjerne tilbage til Le Mans, siger Christoph Sagemüller, der er chef for Mercedes-AMG Motorsport.
Det bliver dog uden større bulder og brag, at Mercedes vender tilbage til Le Mans. Mærket har nemlig lagt sin måske mest ikoniske motor helt i graven. Læs mere om det her.